:> CULTUREEL PROGRAMMA April 2000
Deze maand was de eerste echte actieve maand van KOLEKTIV culturele organisatie. Kolektiv, met lokale medewerkers van de Buitenpost, nam het culturele programma van de Buitenpost over, en dan vooral het programma dat gericht is op deze stad en regio. En dat is goed want de lokale mensen moeten hun eigen leven bouwen.
Kolektive begon sterk; vier live muziek evenementen en een wekelijkse radiouitzending. Sinds de naam Kolektiv gebruikt wordt als lokale organisatie zijn de media meer dan geïntereseerd in de evenementen en de resultaten waren overweldigend.
TOAD, een Utrechtse melo-rock groep, verbleef in de Buitenpost gastenkamer. Het zijn aardige mensen. De nieuwe Buitenpost gastenkamer is niet echt geschikt voor rockgroepen en afterparties omdat het nogal gehorig is. Zodoende stelde de groep voor het feestje in de bus te houden die buiten voor de deur geparkeerd stond en daarmee redde zij mijn relatie met de buren.Er is ook ander programma in Sarajevo. Goran Bregovic speelde een concert met het filharmonisch orkest. Plavi Orkestar is een van de meest populaire groepen en laat meisjes flauwvallen en speelde ook.
De groep SABOT speelde. Dit is een Americaans duo dat al zeven jaar in Tjechië woont. Echte bass met echte drums en real touch (hoe vertaal je dat?) Chris en Hilary reisden de gehele wereld over en maakte nu (pas) hun introductie op de Balkan. Zij speelde in YU, HR, SL en twee concerten in BiH. In Sarajevo werden zij geholpen door de jongens van SARAJEVO DRUM ORCHESTRA maar de zaal was niet zo goed en er was weinig publiek. De ober liep om de vijf minuten over het podium om de paar gasten te kunnen bedienen. In Banja Luka was het beter en maakte zij meteen duidelijk dat het publiek meer tijd nodig heeft te wennen aan dergelijke muziek. Zij hopen met mij dat ze terug komen naar de Balkan. Ze kwamen met een par DJ's uit Duitsland maar hun apparatuur werd geweigerd bij de grens en zodoende huurde zij een toilet bij een benzinepomp om hun materiaal op te slaan, en zij arriveerde dus met lege handen. Daarom speelde Sabot nog langer en dat werd sommige mensen iets te veel. Persoonlijk? Ik ben grote fan dan dergelijke muziek en kan ze dromen terwijl ik de nummers voor het eerst hoor.
Een ander vorm van organiseren wordt getoond door The British Council. Zij organiseerde een concert voor de groep e2K in het nationale theater. Ik weet niet hoe het kwam maar niemand in Sarajevo kent deze muziek maar toch, uit het niets, wil iedereen het zien. Het nationaal theater is uiteraard een mooie plek om gezien te worden. De muzikanten, die een mix tussen Keltische en Africaanse muziek maken waren aangekondigd als 'het beste uit Brittain', 'met buitengewone repuatie' en ' indrukwekkende vakkundigheid''. Verder stond er in de folder; 'music from the global village'. Maar ik hoop dat het allemaal propaganda was. Als dit het beste is wat Brittain te bieden heeft heb ik het met hen te doen. En the Global Village is klaarblijkelijk niet groter dan de muziekschool.
Eigenlijk een programma dat georganiseerd wordt om de zaken te stimuleren. Zoiets als Micheal Jakson in het heel erg klein. Waarom zovel mensen in Sarajevo het wilde zien is mij nog steeds een raadsel. En het budget is voldoende om echt belangrijke dingen te doen. Bijvoorbeeld Bosnische professionele muzikanten of collectieven zoals Kolektiv ondersteunen of oefenruimten bieden.
Ben ik hier enkelen aan het afzeiken? Ik dacht het al! Maar maak je niet druk als je er niets om geeft.