<>

Re: [Duurzaamlijst] Duurzame gezondheid?

Dag samen,

Frits Glotze schreef in antwoord op het bericht van Mark Raijmakers, Wemos,
van 2 maart:

>  "RW> Welke ideeen zijn er bij het begrip duurzame gezondheid?
>
> Ik denk dat je daarvoor beter bij een medische newsgroup terecht zou
> kunnen. Immers: we hebben het hier over (L)A21 (en duurzame ontwikkeling).
> Dat zijn begrippen die te maken hebben met de ingreep van de mens op zijn
> natuurlijke omgeving. Een fysisch\economische aangelegenheid.

Niet zo streng Frits ;-)
Gevraagd wordt juist naar wat mensen onder het begrip 'duurzame gezondheid'
zouden verstaan. Dan jij vindt dat dit hier niet thuis hoort, is feitelijk
dus jouw invulling van dit begrip.

Ik kan me best wat voorstellen bij duurzame gezondheid: Als je er naar
streeft kwalen niet op te lossen met symptoombestrijding, maar te zorgen
voor een goede basisgezondheid en preventie, kan dat zeer 'duurzaam' zijn.
Je kan daarmee een boel 'achteraf gepruts' aan slechte gezondheid voorkomen
en zou daarmee het nu uit de hand lopende, vaak zeer energie- en
milieuonvriendelijke (en dure) gezondheidsapparaat binnen de perken kunnen
houden.
In algemene zin zou je 'lang niet ziek zijn' ook best 'duurzame gezondheid'
mogen noemen. Als je dan kijkt naar de voorwaarden voor zo'n duurzame
gezondheid, kom je als snel uit bij 'duurzame ontwikkeling'.

Er liggen m.i. allerlei duidelijke relaties.
Biologisch voedsel bijv. wordt meestal veel energie- en milieuvriendelijker
geproduceert en is tevens een basis voor een betere gezondheid.
Niet kost wat kost streven naar (gokken op) economische groei is duurzamer,
maar levert ook een beter werkklimaat en minder stress op en is dus beter
voor de gezondheid.
Meer fietsen is gezonder plus milieuvriendelijker; duurzame energie is een
stuk gezonder dan fossiele of kernenergie; enz, enz.

Kortom: Een visie op/definitie van gezondheid en gezondheidszorg hoort m.i.
zeker thuis binnen het streven naar duurzame ontwikkeling.

Groetjes,
Boyd Noorda

Bouw mee aan onafhankelijke Internetplatforms zoals http://www.ddh.nl
|            Socia Media: working for sustainable media             |
|        P.O. box 13510, 2501 EM The Hague, The Netherlands         |
| E-mail: boyd@ Voice: +31-703654124 Fax: +31703614000 |
|        World Wide Web: http://www.sociamedia.nl/home.html         |