[Duurzaamlijst] Re: Over Gentech, CO2 en vegetarisme

Beste Marieke, Leonard, Kurt en anderen,

Dat was inderdaad een heel verhaal van Marieke en dan duurt het
voor mij even voor ik de tijd heb om het allemaal te lezen.

Veel van het stuk van Marieke onderschrijf ik grotendeels wel maar
een paar opmerkingen: Over het epidemisch risico. Dat is een
factor die vanaf het begin wel is onderkend en naar voren gebracht,
maar misschien is dat teveel 'incrowd' gebleven.  De kans op
ongeremde en onomkeerbare verspreiding is voor velen echter
reden om zich juist tegen milieuintroducties van ggo's te verzetten.
(Naast veiligheidsredenen, sociaal-economische factoren, zorg over
de machtsconcentratie in de zadensector, gevolgen voor Zuidelijke
landen, religieuze opvattingen e.a). De biotech_activists lijst is een
van de meest uitgebreide en beste gentechlijsten, maar er zijn er
meer.  In Nederland hebben we ook een gentechlijst.
Kurt noemde een aantal punten.
Kruisingen: normale kruisingen van planten in het veld is geen
gentech, maar gewoon veredeling.
Wat er met Azalea's precies gebeurt weet ik niet, maar in z'n
algemeenheid is de kamerplanten en bloemen veredeling in
Nederland al voor een flink stuk kunstmatig en veel gaat d.m.v. bijv.
weefselcultuur. In de granen en zadenwereld wordt al sinds zo'n 80
jaar veel geknoeid met chemische en radioactieve mutagene
technieken en vooral na WO II heeft dat een grote vlucht genomen.
Even dubieus als gentech en gelukkig wordt dat nu meer ingezien.
Weefselcultuur is een noodzakelijke stap in het gentech-
"veredelings"proces, maar veroorzaakt op zichzelf al allerlei
vervelende mutaties in het plantengenoom.  De planten die eruit
voortkomen zien er vaak kunstmatiger uit dan uit zaad gekweekte
planten.
MAS (Marker Assisted Selection) is een weinig omstreden
techniek, hoewel ik ook wel een verhaal heb gelezen dat ook daar
ongewenste mutaties kunnen optreden.  Als ik het goed heb
begrepen wordt bij MAS wel iets veranderd aan de ingebrachte
merker om hem terug te kunnen vinden. Op zich roept dat wel
vragen op.
Wat betreft gemanipuleerde micro-organismen met allerlei nuttige
toepassingen: veel hiervan hoort tot de categorie "mooie (en
vooralsnog loze) beloften". Zo werd 20 jaar geleden een
gemanipuleerde bacterie op de markt gebracht die de
olieverontreiniging ging "oplossen" Het enige wat uiteindelijk
oploste was de bacterie zelf want daar is nooit meer iets over
vernomen.
Over gemanipuleerde bacterieen in het productieproces:
Dit speelt niet alleen bij bier maar ook bij frisfdranken, jams, vit. C
toevoegingen (vrijwel alle vit. C wordt nu dmv. gentech
geproduceerd, ook die in biologische produkten) etc. etc.
Vraag hierbij is of de enzymen die geproduceerd zijn op een of
andere manier anders zijn. Industrieel geproduceerde enzymen
worden door sommigen wel in verband gebracht met allergieen.
Afleidingsplanten bestaan al en spelen een grote rol in biologische
landbouwvormen. Geen gentech voor nodig.

Over CO2 weet ik te weinig maar ik maak me niet echt zorgen wat
betreft de bijdrage van EKO en BD landbouw in dit verband. Ik las
dat de gehele landbouwsector slechts eenderde van de CO2
produktie in de voedingsindustrie produceert dus sowieso kan een
belangrijke reductie op andere manieren beter bereikt worden.

Tenslotte het vegetarisme. Inderdaad hoor ik ook van biologische
boeren dat dieren een onmisbare factor zijn op een duurzame
boerderij. Mest was vroeger het goud van de boer en daarnaast
spelen dieren op allerlei manieren een belangrijke rol.

Vriendelijke groet,
Wytze de Lange

 technieken