[Duurzaamlijst] Re: Over Gentech, CO2 en vegetarisme

Hallo Wytze, hier Jelle.

>Zo werd 20 jaar geleden een
> gemanipuleerde bacterie op de markt gebracht die de
> olieverontreiniging ging "oplossen" Het enige wat uiteindelijk > oploste was de bacterie
zelf want daar is nooit meer iets over > vernomen.

Ja inderdaad, ik had dat ook geslikt als geruststelling, en heb er verder niet meer bij
stilgestaan.

> Over gemanipuleerde bacterieen in het productieproces:
> Dit speelt niet alleen bij bier maar ook bij frisfdranken, jams, vit. C > toevoegingen
(vrijwel alle vit. C wordt nu dmv. gentech > geproduceerd, ook die in biologische
produkten)

In welke biologische producten is kunstmatige vit. C toegevoegd?
Ik lees het etiket altijd nauwkeurig, en het is me nog niet opgevallen.

> Afleidingsplanten bestaan al en spelen een grote rol in biologische
> landbouwvormen. Geen gentech voor nodig.

Welke zijn dat?

> Inderdaad hoor ik ook van biologische
> boeren dat dieren een onmisbare factor zijn op een duurzame
> boerderij. Mest was vroeger het goud van de boer en daarnaast
> spelen dieren op allerlei manieren een belangrijke rol.

Door het humusgehalte te verhogen (dmv zorgvuldige organische bemesting) kan er heel wat
koolstof in de bodem opgeslagen worden die anders als CO2 ontwijkt.
Maar ooit komt er een evenwicht, natuurlijk.

Jelle.