Re: [Duurzaamlijst] Gentech

On 22 Nov 2000, at 19:38, Leonard Kater wrote:
(knip)
> Aan de andere kant kan ik me toch ook wel voorbeelden van
> genetische manipulatie voorstellen, die zinnig zijn.
>
> Bijvoorbeeld rijstvarieteiten die geen methaan produceren,
> een belangrijk broeikasgas.
>
> Ook graan en rijstvarieteiten die in zout water kunnen
> groeien  zijn wat mij betreft welkom.

Beste Leonard,

Het zou wellicht prachtig zijn maar op deze manier horen we al 20
jaar allerlei beloftes en mooie oplossingen.  Probleem is echter dat
de techniek die daarvoor gebruikt wordt allerlei vragen oproept, ook
om de mangrove genen in te bouwen in een ander gewas (wat op
zich al vragen oproept).

> Hoe kleiner het areaal aan landbouwgronden, hoe beter
> dat is voor het leven op aarde.

Dat is voor mij nog de vraag. Als landbouw volledig biologisch, BD,
en permacultuur denk ik dat er niets mis is met een grote
hoeveelheid landbouwgrond.

> Ik heb wel eens gehoord, dat er per persoon
> 50 vierkante meter kas nodig is voor verbouw van
> genoeg voedsel voor een jaar, maar 200 meter bij verbouw
> "in de volle grond". Wil je dat mensen ook nog melk,
> kaas en eieren eten, dan komt er zo'n 600 m2 bij,
> en 1200 m2 extra als ze ook nog vlees mogen eten.
> Samen dus 2000 m2, terwijl iemand ook kan leven van
> 50 m2 kas.

Eet die persoon die van 50 m2 kas leeft dan vlees, melk en eieren?
Van 50m2 kas leven betekent toch dat die kas verlicht en verwarmd
zal moeten worden. Dat betekent dan ook dat je de biologische
ritmes loslaat met alle problemen van dien (in de kas).

vriendelijke groet
Wytze de Lange