Re: [Duurzaamlijst] In Duitsland kan het Zonne-energie tijdperk beginnen

Met dank aan Frans van der Vleuten voor de aanvullende uitleg over het
Duitse systeem volgt hier nog een reactie van mijn kant.

1. Het nederlandse subsidiegebouw is inderdaad behoorlijk omslachtig; en
het is maar goed dat de MAP-bijdrage, die energiebedrijven naar willekeur
kunnen besteden, komt te vervallen.

2. Voor de goede orde: ik heb niet beweerd dat de afrekening in Duitsland
via de fiscus verloopt. Ik zie echter geen praktisch verschil bij
(verplichte) financiering van de onrendabele top door het energiebedrijf,
dat de kosten net zo goed doorberekent naar alle verbruikers c.q. de
consument/belastingbetaler.

3. Ik ben ook aanhanger van de argumentatie dat niet alle kosten nu in de
prijs van olie-, kolen- of kernstroom zijn doorberekend. Maar dergelijke
internalisering is tamelijk arbitrair wat kostenfaktoren betreft. Dat de
kosten zo hoog zouden zijn dat zonnepanelen concurrerend blijken vind ik
een belangwekkende propositie.

4. Blijft het feit dat windstroom en stroom uit biomassaconversie veel en
veel goedkoper is dan zonnestroom (in Nederland), orde faktor 10. Hiermee
wil ik niet zeggen dat zonne-stroom uiteindelijk geen belangrijke optie
inter alia in een duurzame energievoorziening is. Maar ik ben in ieder
geval niet bereid 10 maal zoveel voor mijn stroom te betalen als nodig is.
Want dat zou pas struisvogelmentaleit zijn: niet weten wat er te koop is.
Overigens wens ik Free Energy Europe alle succes toe met hun mooie produkt
-en wellicht koop ik (voor een klein deel van mijn stroomverbruik) ook nog
eens een keer wat panelen.

5. Het Duitse systeem mag er dan ook zijn voor wind en biomassa, dat geldt
uitdrukkelijk niet voor de genoemde terugleververgoeding van 99 Pfennig/
kWh!!!

M.v.g.
Ben Jeroense

----------
Duurzaamlijst (E-mail) <duurzaamlijst@ddh.nl>
> [...]
96
> cent voor zijn gesubsidieerde systeem (t.o.v. 25ct uit het net).
>
> In Duitsland is het minimaal kostendekkend en betaalt de eindgebruiker
dus
> de gewone stroomprijs voor zonne-stroom. Overigens gaat de afrekening
niet
> via de fiscus maar via het elektriciteitsbedrijf, dat een
> verantwoordelijkheid accepteert voor het duurzaam opwekken van energie.
>

> 2. De volledige opbrengst van ieder PV systeem wordt gemeten in het
Duitse
> [...]
> daken programma.
>

> 4. Wat betreft de economische argumentatie om nu al iets te doen: Als we
> alle werkelijke kosten van olie-/kolen- of kernstroom zouden
internaliseren
> in de kosten van de elektriciteit, dan zou zonne-stroom nu al kunnen
> concurreren met stroom uit het net. Denk hierbij aan: berekening van de
> werkelijke waarde van delfstoffen, berekening van de werkelijke kosten
van
> vervuiling (olietankers, delving, broeikaseffect, andere emissies), etc.
In