From: owner-duurzaamlijst@ddh.nl [mailto:owner-duurzaamlijst@ddh.nl]On
Behalf Of Jaap Suter
Sent: dinsdag 3 april 2001 1:10
To: duurzaamlijst@ddh.nl
Subject: [Duurzaamlijst] Response op: Vandana Shiva: Violence of
globalisation

Hallo,

ik weet niet in hoeverre deze lijst slechts voor mededelingen is bedoeld,
maar ik ben in de stemming voor een beetje discussie. Vandaar.

Mocht dit mailtje niet geschikt zijn voor deze mailinglijst dan spijt me dat
van harte, beschouw hem dan als niet verzonden, en verwijder hem
alstublieft.

Dit wordt gewoon wat useless rambling naar aanleiding van het mailtje over
Globalization, etc. In het geval dat ik onzin uitkraam, dan moet de lezer
dat met een korrel zout nemen.

De laatste tijd lijkt de zogenaamde anti-globalization beweging meer en meer
leden voor zich te winnen. Echter, hoeveel van deze zogenaamde leden
bezoeken nog steeds de Albert Heijn of de Super? Hoeveel van deze leden
kopen hun spijkerbroeken nog bij American Today? Hoeveel van deze leden
kijken elke avond naar de televisie inclusief alle reclame? Hoeveel van deze
leden stappen elke ochtend nog in de auto om naar hun werk te gaan? En
hoeveel van deze leden gebruiken nog elke dag meer wegwerpmateriaal dan dat
ze daadwerkelijk consumeren?

Let wel; ik ben een groot fan van decentralisatie. Small is Beautifull van
E.F. Schumacher is nog altijd een van mijn favoriete boeken. Maar de
anti-globalization movement begint meer en meer een rage te worden. En er is
iets fundamenteels mis met deze rage, mijns inziens.

Door de geschiedenis heen heeft elke samenleving zijn problemen gehad. En
waar problemen zijn, dient de mens oplossingen aan. Vaak wanneer een
samenleving problemen had, dan konden deze slechts opgelost worden wanneer
de gehele of in ieder geval een meerderheid van de samenleving mee wilde
werken. Het was dus altijd de taak van een selecte minderheid om de massa te
overtuigen dat zij gelijk hadden als het ging om het oplossen van
maatschappij-brede problemen. En wat is al meer dan 2000 jaar lang DE manier
om een ander te overtuigen van een oplossing? Inderdaad.....

...De Zondebok.....

2000 jaar geleden was het Jezus Christus in de ogen van de Joden, vergeef me
mijn enigzins slechte bijbelkennis, ik kan het hier fout hebben.
600 jaar geleden, ofzo, waren het de Protestanten in de ogen van de
Inquisitie.
50 jaar geleden waren het de Joden in de ogen van de Nazis.
20 jaar geleden was het een gebrek aan vrije-markt werking in de ogen van
veel managers en politiek-leiders.
10 jaar geleden waren het de kolen-centrales met hun giftige uitstoot in de
ogen van de kern-energie voorstanders

En elke keer trapten een hoop mensen er weer in, met alle gevolgen van dien.

De oplettende lezer snapt al waar ik naartoe wil. Op dit moment heeft bijna
de gehele milieu- en arm/rijk-beweging het woord 'globalization' gekozen om
d.m.v. een ge-oliede propaganda machine de politiek te overtuigen dat we
vooral grote bedrijven als Nike, Microsoft, McDonalds, Cargill flink de les
moeten lezen. Als eenmaal de globalisatie afgeschaft is en we allemaal weer
teruggaan naar klein-is-fijn, decentralisatie en self-supporting regions,
dan zijn al onze problemen voorbij. Dan is er geen verschil meer tussen arm
en rijk en dan zijn alle milieu problemen voorbij.

(Vergeef me mijn zwart-wit representatie, en inderdaad het kan een stuk
genuanceerder allemaal. Maar voor mijn verhaal is het even handig)

Deze semi-oplossing voor een hoop problemen in de hedendaagse samenleving
stoort mij in zekere zin. Hij gaat namelijk voorbij aan de werkelijke kern
van het probleem. Het is te makkelijk om globalisation aan te wijzen als de
boosdoener. Maar de juiste boosdoener is het niet. Zeker als je bedenkt dat
het hedendaagse 'global corporatism' zo'n complex systeem betreft dat het
zelfs de beste top-managers boven de pet uitstijgt.

Er is een oud cliche dat niemand tegenwoordig nog durft te gebruiken.
Waarschijnlijk omdat het zo bekend verondersteld wordt. Ik zie er echter
weinig van terug als ik in mijn omgeving rond kijk. Het luidt als volgt:

                       'Verbeter de wereld, begin bij jezelf.'

Ik denk best dat de gemiddelde lezer van deze duurzaamlijst een bewustere
consument is dan de gemiddelde Nederlander. Ik denk inderdaad dat er lezers
zijn die hun boodschappen bij de lokale natuurwinkel doen en die uit
principe geen auto rijden. Uitstekend allemaal. Maar wat doen onze broers,
onze zussen, onze vaders, onze kinderen en onze moeders? We willen hun ook
'bekeren' naar onze nieuwe lokale klein is fijn ideeen. Dus pakken we
McDonalds als grote boeman, zodat we daarna met zijn allen naar de lokale
pizzeria kunnen gaan. Dit zal echter nooit iets duurzaams opleveren omdat
het niet mogelijk is onze omgeving een complete lijst van alle 'foute'
bedrijven te geven. Het houdt dus in dat we gisteravond naar de lokale
pizzeria zijn geweest, terwijl we vandaag in de American Today nieuwe Nike
schoenen kopen.

En in het onwaarschijnlijke geval dat we globalisation uitgebannen hebben na
vele jaren harde propaganda - want dat is het, en niets anders - wat hebben
we dan bereikt?

Helemaal niets. We hebben slechts de ene ideologie ingeruild voor de ander.

Een lang, misschien wat onzinnig, verhaal met het volgende verzoek.

Volgende keer als u weer eens met een BigMac etende , Nike-schoenen
dragende, Albert Heijn bezoekende, al dan niet 'globalised' persoon in
discussie over goed en kwaad gaat,

            vergeet dan voor even dat globalization evil is, en laat ze zelf
tot die, of een andere, conclusie komen. Een vriend, je omgeving en
uiteindelijk de massa overtuigen van je ideeen zonder een zondebok te
gebruiken, door ze zelf te laten nadenken, levert oneindig duurzamere ideeen
op. Deze ommekeer zal veel moeilijker zijn, en vele jaren langer duren. Maar
we hebben niets aan een massa die overtuigd is dat globalization slecht is.
We hebben wat aan een massa waarin elk individu zelf kan nadenken.

Want ideologien zijn slechts ideologien. Slechts wanneer een aanhanger door
middel van het complete spectrum van emotie en ratio tot een ideologie komt,
kunnen we spreken van een geslaagde ideologie. Of het een goede of een
slechte ideologie is dat weten we dan niet. Want dat bepaald nog altijd de
meerderheid. Laten we dan in ieder geval proberen om deze meerderheid
zelfstandig tot een conclusie te laten komen.

Zolang onze ideologieen door een minderheid worden ingegeven, McDonalds,
MTV, politieke partijen, milieu grouperingen, arm/rijk bewegingen, blijven
we leven met een massa waar we niets aan hebben.

Dat wilde ik gewoon ff kwijt.

Bedankt en sorry voor het verspillen van uw tijd....
       met vriendelijke groet,

            Jaap Suter

P.s. Onderstaande boeken beschouw ik als verplichte leesstof. Ik leen ze
graag uit (stuur maar een mailtje)....

E.F. Schumacher: Small Is Beatifull.
                 En dan vooral het hoofdstuk over Education/Onderwijs, omdat
                 daar de kern van het probleem wordt blootgelegd.
E.F. Schumacher: A Guide For The Perplexed.
David Ehrenfeld: The Arrogance of Humanism
John Ralston Saul: The Unconscious Civilization

Ook leuke boeken:
McDougall: The Group Mind
Jean-Marie Guehenno: Het Einde van de Democratie
Chuck Palahniuk: Fight Club
Het complete werk van Nietzsche

P.p.s.

Wanneer andere mensen van deze mailinglijst nog boeken weten die meer dan
interessant zijn, dan houdt ik mij ten zeerste aanbevolen. Bedankt.