[West-Sahara] KC10 T-235 NAF45 boven West-Sahara

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Ma Okt 24 22:27:01 CEST 2016

Geachte heer Schillings,

De website www.flightradar24.com <http://www.flightradar24.com> volgt
het vliegverkeer op de wereld en doet daarvan verslag op Twitter. Op 7
september meldt de site dat het vliegtuig met registratienummer KC10
T-235 NAF45 boven het door Marokko bezette West-Sahara is gevlogen.
url: https://twitter.com/CivMilAir/status/773568497444151296

Het bericht betreft een militair vliegtuig van de Nederlandse
luchtmacht. Zoals bekend is West-Sahara een conflictgebied waar een VN
missie aanwezig is om o.a. toe te zien op het overeengekomen bestand. Op
het moment dat het bericht verschijnt is sprake van spanningen door een
schending van het bestand door Marokko met als gevolg de inzet van extra
militair personeel aan beide zijden en luchtafweer door het Front
Polisario. De zaak is nog in behandeling bij de Veiligheidsraad.

Inmiddels heeft het ministerie van Defensie bevestigd dat het
Nederlandse militaire toestel inderdaad boven West-Sahara heeft gevlogen
en daarvoor door het ministerie van Buitenlandse Zaken een
overvliegvergunning, of diplomatieke clearance, is aangevraagd.
Kunt u aangeven bij welke landen het ministerie een overvliegvergunning
heeft aangevraagd? Is daarbij tevens de VN-missie MINURSO ingelicht?

Volgens de heer Khaddad, de Front Polisario coordinator bij de MINURSO,
bereikt de luchtafweer van het Front Polisario niet de hoogte waarop het
toestel over zijn land is gevlogen. Zolang vliegtuigen op die hoogte
blijven zal er geen gevaar van luchtafweer zijn te duchten maar als er
sprake is van hoogteverlies, om welke reden ook, is dat anders.

Nederland heeft zich na het MH17 drama ingespannen om een openbaar
register te realiseren van conflictgebieden met risico's voor het
luchtverkeer, het zogeheten ICAO Conflict Zone Information Repository.
Het is daarvan de bedoeling dat het publiek zich kan informeren over de
aanwezige risico's bij het boeken van een vlucht.
Het staat online op http://www.icao.int/czir/Pages/posts.aspx

Het is voor het Front Polisario niet mogelijk om de eigen inzet van
luchtafweer bij dit register aan te melden omdat uitsluitend informatie
van staten wordt aangenomen. De Saharaanse republiek is nog niet
internationaal als zodanig erkend.
Dit gebrek aan informatie maakt het register onbetrouwbaar. Heeft
Nederland in het kader van de deelname aan de Veiligheidsraad misschien
een rol om het register, wellicht via de MINURSO, aan de feitelijkheden
aan te passen?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

met vriendelijke groet,

F. Willems