[Vredeslijst] Input gevraagd Vredesmanifest

Carolien cvdstadt op worldonline.nl
Do Jun 18 15:56:52 CEST 2015

Dag Willemijn, kreeg tribunaal voor de vrede dit verzoek ook? Jullie hebben
zoveel geschreven, misschien kan dat bijdragen aan het manifest. Ik ga
kijken in de wilpfepistels. Dank voor het initiatief May-May, als ik iets
heb, hoor je het. Groet carolien van de Stadt, WILPF

-----Oorspronkelijk bericht-----
Van: Vredeslijst [mailto:vredeslijst-bounces op ddh.nl] Namens May-May Meijer
Verzonden: dinsdag 16 juni 2015 14:17
Aan: vredeslijst op ddh.nl
Onderwerp: [Vredeslijst] Input gevraagd Vredesmanifest

Hallo allemaal,

Ik ben samen met nog een aantal vredesorganisaties (PBI, Vrouwen voor Vrede,
Pais etc). bezig met de opzet van een Vredesmanifest. Afgelopen vrijdag
sprak ik minister Koenders en hij heeft interesse om op 21 september het
Vredesmanifest in ontvangst te nemen. Of hij dat daadwerkelijk doet hangt af
van de precieze tekst, of er op dat moment geen urgentere zaken zijn etc.

Momenteel ben ik bezig met het schrijven van de concepttekst en daarbij kan
ik jullie input goed gebruiken. Mijn vraag aan jullie is:
*Welke aanbevelingen willen jullie doen aan de Minister en aan andere
doelgroepen doen als het gaat om vrede?

Zie hieronder een voorbeeld:

Aanbevelingen voor de minister van Buitenlandse Zaken:
- Ten eerste zou er meer aandacht moeten zijn voor vredesmissies zonder
wapens. Uit het onderzoek van Janzen (2014) blijkt dat vredesmissies zonder
wapens even effectief zijn als de traditionele militaire vredesoperaties,
maar ze zijn meer kosteneffectief en leiden tot vrede die langer standhoudt.
Daarbij is het aantal doden en gewonden lager dan bij de traditionele
militaire vredesoperaties.

Het is mooi als je er een referentie van onderzoek bij je aanbeveling hebt,
maar het hoeft niet.

Literatuurlijst:
Janzen, Randy. 2014, Shifting Practices of Peace: What is the Current State
of Unarmed Civilian Peacekeeping? Peace Studies Journal, Vol. 7, Issue 3,
Available at:
http://peaceconsortium.org/peace-studies-journal-vol-7-issue-3-2014

Deze oproep mag verspreid worden onder andere vredesorganisaties.

Alvast bedankt voor je reactie!

May-May Meijer

The Peace Party (i.o.)