[Midden-Oosten] Stop Libië-oorlog. Achcar

Peter Drucker rosaburg op antenna.nl
Wo Aug 17 14:28:04 CEST 2011

Citeren "H.A.O de Tollenaere" <hde_tollenaere op zonnet.nl>:

> Waar staat dan dat Achcar vindt "dat geen enkele bom op Libie mag
> vallen"?

In een stuk begin maart
(http://www.internationalviewpoint.org/spip.php?article2038&var_recherche=Libya) bv.: "without coming out against the no-fly zone, we must express defiance and advocate full vigilance in monitoring the actions of those states carrying it out, to make sure that they don’t go beyond protecting civilians as mandated by the UNSC resolution." Op 25 maart schreef hij: "we should definitely demand that bombings stop after Gaddafi’s air means have been neutralized". Op 31 maart: "Now that the no-fly zone has been implemented in NATO’s typical heavy-handed manner and that Gaddafi forces’ ability to threaten civilian concentrations with a large-scale massacre has been severely weakened, we should concentrate our campaign on two main inseparable demands addressed to the NATO-led coalition: Stop the bombing! Deliver arms to the insurgents!"
(http://www.internationalviewpoint.org/spip.php?article2127&var_recherche=Libya)

> Ik heb op de Grenzeloos site gezocht met de woorden "Libië
> demonstratie" en kreeg meteen een "praktisch probleem"; een
> Internet-fout. Ik zocht op Google met "Libië demonstratie" en kreeg
> 4 treffers op de Grenzeloos-site. Geen van alle ging over een
> anti-Libië-oorlog demonstratie in Nederland. Maar, wie weet, heeft
> Google, of ik, wel met z'n neus gekeken ...

De oproep is van de Grenzeloos-site verwijderd na de demo. Maar als je
naar Libie zoekt vind je wel wat hoor. Bv. de verklaring van de Vierde
Internationale op 23 maart
(http://www.grenzeloos.org/2011/03/23/steun-aan-de-libische-revolutie-weg-met-kadhafi/): "Niemand moet enige illusies hebben in de bedoelingen van de NAVO grootmachten. Ze willen de aan gang zijnde revoluties confisqueren ten nadele van de volkeren en in hun eigen voordeel; ze willen nieuwe posities innemen en in de eerste plaats de controle over de olierijke gebieden herwinnen. Dat is de fundamentele reden waarom men elke militaire tussenkomst van het Noord-Amerikaanse imperialisme moet verwerpen." En in een analyse van het Nederlandse beleid in de regio (http://www.grenzeloos.org/2011/06/21/shell-en-dictators/): "Voor Nederland is een beetje steun aan democraten ook een nuttige verzekering voor het geval ze ooit aan de macht komen. Ook de Nederlandse deelname aan de huidige interventie in Libië past in dit kader. Kaddafi werd al sinds 1993 beschouwd als een vriend van het Westen maar zaken doen met een rechtsstaat is in sommige opzichten makkelijker – als die rechtsstaat tenminste geen bedreiging vormt voor Shell of Israël. Door plaats te nemen in de Libya Contact Group die door de Britten is opgericht, dragen Nederland en België bij aan de inspanningen om de rebellie in veilige banen te
leiden."

Verder vind ik dat snerende opmerkingen over elkaars organisaties in
Nederland niet thuis horen op deze lijst.

Peter Drucker