Ex-YU ROCKS concert in Bugojno

De 10de Juli was er een festival in Bugojno dat heet EX YU ROCKS. Het festival was georganiseerd door de nederlandse organisatie CRASH, gevestigd in Bugojno. CRASH is een organisatie die steeds probeert cultuur te pushen in een stad die onder controle is van een minidictatorschap van een man die Dzevad Mlacoheet. En ze blijven populaire maar noncommerciele muziek presenteren.
Zodoende speelde enkele weken geleden, onder toeziend oog van burgemeester Mlaco, Sretina Mladina (SL), the Spoons (HR), GRANF (bugojno), Korbac (Bosnia), SIX PACK, Gospoda Glembajeva (YU), Uberzeitung (MAC), Cooler than Jezus (NL), Misselijk (NL) en vele andere groepen in het stadje dat zo rustig leek. Het was een geweldige bijeenkomst, mensen hadden goed plezier, sommige werden dronken, sommige werden verliefd, wat wil je nog meer?
En zoals de CRASH mensen zeiden: Hun intensie is om het festival een traditie te maken, terwijl zij proberen mensen bijeen te brengen die broeders waren voor de oorlog en nu verdeeld zijn door dikke, dikke muren.

en andere dingen...

Na het Bugojno feestje besloten de Nederlandse groepen 'Cooler than Jezus' en 'Misselijk' in Sarajevo te spelen. En ze speelden voor misschien 20 mensen. De eerste woorden van de Misselijk zanger waren; "ik dacht dat Sarajevo een grote stad was?" En het feest ging door.
Maar we zijn allen een beetje boos op het volgende: Terwijl er diverse mensen hun best doen verschillende kulturen naar Sarajevo te brengen reageren de snobs door minder en minder naar culturele happenings te komen. Waarschijnlijk zullen er bij het pop folk rock concert van Dino Merlin meer geintereseerden zijn.

De editor van dit magazine kan dit bevestigen. Wonend 50 meter van de straat waar het concert van Dino Merlin zich afspeelde was hij volledig op de hoogte van de massa die dat teweeg bracht. Twee dagen van te voren werd het podium opgebouwd dat deels de straat blokkeerden en ook Ferhadija, de winkelstraat, afsloot. Vele kilowatts zorgden voor een onvergetelijke avond voor naar schatting 20.000 mensen. Schoonmakers hadden de hele nacht nodig de rommel op te ruimen die de massa achter had gelaten. En waarom men dan massief naar een dergelijk concert komt? Het zou kunnen liggen aan een gebrek aan lef dat mensen naar groepen dringt die men al kent. Het zou een gemeenschappeliojk gevoel kunnen zijn; ik ga alleen naar concerten waar ik trots kan zijn bij mijn vrienden te horen. Het zou kunnen zijn dat Dino Merlin meer mensen aantrekt omdat mensen die met hem werken zo hun manieren hebben om dat mogelijk te maken. Hoe is het anders mogelijk om midden op straat te spelen, om 20.000 posters te verspreiden, gratis te spelen in een stad waar alles iets kost? We zullen de antwoorden niet weten en dat is misschien maar goed ook.
Persoonlijk hoop ik dat meer innovatieve groepen de kans krijgen gezien te worden in Sarajevo. Ik bedoel, dit was de eerste keer dat ik Dino Merlin hoorden en ik kon meteen ieder nummer mee neurieën.