Troitsa tournee verslag 1998

  • - introductie
  • - tourlijst
  • - problemen en resultaten
  • - financieel overzicht

Troitsa is een hedendaagse folk groep uit Minsk, Wit Rusland. De Zesde Kolonne heeft deze groep onder haar hoede genomen nadat zij eenmaal Nederland hadden bezocht tijdens een cultureel uitwisseling festival tussen de Zesde Kolonne en Next Stop New Life, twee culturele organisaties uit respectievelijk Eindhoven en uit Minsk.
Binnen het kader van de stedenband Eindhoven Minsk en binnen de doelstellingen van de stichting Zesde Kolonne is er besloten deze talentvolle en oprechte groep te ondersteunen zodat zij hun eigen ruimte kunnen vinden om hun muziek aan de wereld te kunnen blijven presenteren.
Dit jaar is de tournee opgezet in samenwerking met de Buitenpost, een culturele organisatie in Sarajevo.
De tournee is opgezet in twee delen. In het eerste deel wordt gespeeld in West Europa, alwaar alle kosten voor de toernee verdient moeten worden, waar er geld verdient kan worden voor de leden van de groep Troitsa om thuis weer verder te kunnen werken aan hun programma, waar geëxperimenteerd word met platenlabels, interviews en dergelijke. Kortom, waar Troitsa de tijd en ruimte krijgt om te zien of zij in de toekomst als professionele muzikanten door het leven kunnen gaan.
In het tweede deel word de groep geïntroduceerd in de Balkan. Hier wordt gekeken of de groep in staat is om werkelijk onder alle omstandigheden te spelen. Dit gedeelte van de tournee word ook gebruikt om in West Europa publiciteit te maken voor de sociale situaties in Europa. Niet alleen met betrekking op de Balkan maar ook met betrekking op de erbarmelijke situatie in Wit Rusland. De organisatie van dit tweede gedeelte is in handen van de Buitenpost, een culturele en informatieve organisatie die tracht een open lijn tussen de Balkan en andere delen van Europa te creëren.

Deel 1. Juni 1998

6 NL Kiosk Waarle 7 NL Virus Festival Eindhoven 8 NL Paradox Tilburg 9 NL de Welvaart Den Bosch 13 NL de Hemel Rotterdam 14 NL de Balie Amsterdam 14 NL Peper Amsterdam 16/19 NL Oerol Festival Terschelling 20 NL World Roots Amsterdam 21 NL Haarlemmerhout Haarlem 22 NL Burgers Eindhoven 24/25 D AU Frankfurt 26 A Kirche Salzburg Deel 2. Juni / Juli 1998 27 SL Mediterain Festival Izola 28 SL EBU Festival Portoroz 1 SL Hotel Europa Celje 2 SL MKC Koper 3 HR Museum Pazin 4 HR KSET Zagreb 5 BiH KCET Banja Luka 7 BiH BKC Sarajevo 8 BiH Pavarotti MC Mostar 11 H Kalaka festival Miskolc 12 H Kolinda Festival Sopron

Problemen en resultaten

deel 1.

- Vanwege het feit dat Troitsa al twee maal eerder in Nederland speelden (in September 1996 en in Juni 1997) was het niet moeilijk goede concerten te vinden voor Troitsa in Nederland. In Duitsland en Oostenrijk was het iets moeilijker omdat Troitsa daar volledig onbekend is. In Nederland speelde Troitsa op 4 gerenommeerde festivals en zij speelden eenmaal live op de nationale radio. Daarnaast speelden zij in diverse goede muziek cafés. Het feit dat zij overal gevraagd werden terug te komen zegt genoeg over de aard van de reacties.
Als resultaat kan gesteld worden dat de Toernee van Troitsa in dit eerste gedeelte zeer succesvol is verlopen. Er zijn vele opties gecreëerd om in de toekomst gebruik van te maken.

deel 2.

- De concerten voor Troitsa op de Balkan zijn zeer wisselend verlopen. Allereerst was het een introductie tournee waardoor er minder belangstelling was van het publiek. Daarnaast was het WK voetbal een grote concurrent. Iedere dag regende het waar Troitsa speelde. Plus de af en toe lichtzinnige manier van organiseren in de Balkan maakten dat diverse concerten zeer slecht bezocht werden. In Slovenië resulteerde dit in twee concerten voor 15 personen en twee maal voor 50 a 60 personen. In Kroatië waren de twee concert redelijk bezocht (70 a 100 mensen). In Banja Luka was het druk maar in Sarajevo en Mostar weer helemaal niet. In Hongarije speelde Troitsa twee maal op een groot festival met rond de 5 duizend bezoekers.

Troitsa in Bosnië Hercegovina

Posters van Troitsa werden in alle plaatsen waar ze speelden van de muur gehaald. In Banja Luka, volgens zeggen, door mensen die het niet zagen zitten dat er een moslim maan op de poster stond. Binnen twee dagen waren 150 van de 200 posters verdwenen. In Moster was het probleem identiek alleen hier werd dit gedaan door een jonge fanatieke groep moslims die het niet zagen zitten dat er een orthodox kruis op de poster stond. In Sarajevo was het probleem van een andere aard. Hier had de lokale organisatie diverse malen, eenmaal zelfs fysiek, problemen met andere concertorganisatoren die het niet zagen zitten dat er posters opgehangen werden op plaatsen waar zijn dat wilden doen.
De posters voor de Troitsa concerten zijn gemaakt door een vriend die werkt voor de design studio ‘New Design’. Hij deed dit gratis als een soort sponsoring. POO zelf was heel tevreden met de poster en was zelfs een stimulerende factor in het gewaagde ontwerp. Op de poster stonden alle concerten afgedrukt. daarnaast waren er van alle concerten aparte flyers gemaakt.

Problemen in Banja Luka:
Allereerst werd de prijs van Kastil, de locatie waar het concert zou plaatsvinden, in de laatste twee weken voor het concert, twee maal verhoogd. Eenmaal zomaar en een tweede maal vanwege schoonmakers.
Twee dagen voor het optreden zei de directie van Kastil dat de lokale organisatie van het Troitsa concert, medewerkers van ATV Banja Luka, zelf naar de politie moesten gaan voor toestemming voor het concert. Dit terwijl er overeengekomen was dat de Kastil organisatie dit zou doen en dat POO hier voor een bedrag van 450DM zou betalen voor alle kosten en werkzaamheden die Kastil met dit concert zou krijgen. De politie gaat akkoord als er 500 DM betaald word.
Voor de lokale organisatie is dit het sein de locatie in Kastil te vergeten en over te gaan op het alternatief, KSET, een club van de elektrotechnische faculteit. Van deze club zou sowieso de geluidsinstallatie gehuurd worden en dit zou ook het alternatief zijn indien het slecht weer zou zijn.
Troitsa speelde om 6 uur een soundcheck (het originele aanvangstijd in Kastil) terwijl het buiten regende. Om 9 uur vond het concert plaats en er waren 140 bezoekers op dit gratis optreden.

Problemen in Sarajevo:
Onze verwachting was dat er in een normale situatie minstens 300 mensen naar dit concert zouden komen. Vanwege die reden zochten wij bij voorkeur een goede concertzaal.
Het concert werd georganiseerd in Bosanski Kulturni Centrum, een grote zaal in het centrum van de stad. Uiteindelijk werd de keuze voor deze zaal door vele mensen niet geapprecieerd. Zeven weken voor het concert werd de beslissing genomen het concert in deze zaal te laten plaats vinden. De reden hiervoor waren als volgt: 5 weken voor het Sarajevo concert begint de toernee van Troitsa en dan is er geen tijd meer teveel details te regelen. Verder: BKC bood geluidsinstallatie, security en publiciteit aan. Andere zalen vroegen de helft van het geld maar zonder deze faciliteiten. Buiten de ‘concertzaal optie’ waren er slechts twee alternatieven voor handen: twee concerten in cafés (Internet, FIS, Marquee, KingKong, CLOU en dergelijke) of diverse kleine open air concerten in de stad. Voor deze laatste optie was er weer het probleem van toestemming van politie, geluidsinstallatie en dergelijke. Uiteindelijk gaf de akoestiek van de zaal in BKC de doorslag. Als manager van Troitsa wilde ik dat Troitsa op een goede plaats haar optreden zou kunnen doen.
Het concert vond plaats voor de voetbal match van die dag (toevallig Brazilië - Nederland) en vele mensen waren niet in staat op tijd aanwezig te zijn.
We misten vele Nederlanders op het concert, meest waarschijnlijk vanwege dat voetbal. We misten een flinke groep Duitse vrienden omdat zij enkele dagen voor het concert het verlies van vrienden, omgekomen bij een auto ongeluk, moesten slikken. We misten helaas iedereen uit de internationale gemeenschap terwijl wij velen van hen toch persoonlijk op de hoogte hadden gebracht.
Vanwege de kosten van het concert in Sarajevo, expliciet veel meer als in andere Bosnische steden, werd er voor het optreden in Sarajevo een entree van 2DM gevraagd. Een dag voor het concert stond er artikel in Vecerni Novine. Dit artikel had als kop: ‘Culturele manifestatie voor iedereen gratis behalve voor mensen uit Sarajevo’. In het hele artikel word geen woord gerept over de groep, de muziek, het aanvangstijdstip en dergelijk. Alleen de vraag waarom dit was en de reactie dat de krant er niet achter kon komen, stonden afgedrukt. Dit terwijl de krant toch een persbericht heeft gekregen met ons tel. nr. erop. Het artikel was duidelijk bedoelt om de mensen boos te maken. Mede hierdoor misten we vele vrienden uit de diverse cafés in de stad. We misten diverse Bridge of Peace vrienden omdat zij net met grote organisatorische problemen zaten. We misten de art scene gedeeltelijk omdat zij, zoals zij later vertelden, een feestje hadden. Vanwege de keuze voor BKC misten we de mond op mond reclame in de stad.
Zes radio stations hadden beloofd de muziek van Troitsa te draaien. Uiteindelijk hebben alleen radio Zid en radio Hayat deze beloften nagekomen. Op de dag van het concert zelf hebben radio Zid, EFM en ISV nog muziek en interviews uitgezonden.
In Nederland ontving ik twee faxen van TV BiH (Zlatan Izetbegovic) dat zij het concert zouden komen registreren met 5 camera’s en dat zij aanwezig zouden zijn bij de persconferentie een dag van te voren. Dit is het laatste wat wij van hun hebben vernomen. Het feit dat mensen twee faxen naar Nederland sturen voor iets waar ze zelf niet eens in geïnteresseerd zijn verbaasd mij nog wel het meest.
Tijdens de afrekening vonden we nog 30 posters en 200 flyers in het kantoor van BKC. De man die ons te woord stond wist daar natuurlijk niets van af. De secretaris is op vakantie en blah blah blah.
Resultaat was een geweldig concert voor 50 mensen. Plus de vraag in hoeverre POO hier een grote fout heeft gemaakt in de organisatie van dit concert. Als antwoord vonden wij een aantal kleinere fouten (de keuze BKC, de symbolische waarde van het prijsverschil, de datum en het tijdstip van het concert, en in mindere mate de publiciteit). Het is aan POO om in de toekomst aan te tonen dat zij uit deze fouten een wijze les heeft getrokken.

Andere details in Bosnië.

Verdere activiteiten tijdens deze Troitsa tournee

financieel overzicht

Troitsa maakt de vergoedingen die zij ontvangen voor hun concerten niet openbaar.
Echter, vermeld moet worden dat het Balkan gedeelte van de Troitsa tour nooit had kunnen plaatsvinden zonder een bescheiden steun van de Open Society Foundation BiH.