[Duurzaamlijst] Wat wegen? Wat zuiderzeelijn?

Wordt hier overigens gediscussieerd?

Volgens mij denken veel mensen verkeerd als er problemen moeten worden
opgelost met betrekking tot het terugdringen van files. Al sinds 1926 wordt
er vergaderd over de problemen rond het gemotoriseerde verkeer. Steeds wordt
weer gekozen voor het verbreden van de wegen, aanleggen van ongelijkvloerse
kruisingen en meer maatregelen die het aantrekkelijk maken om te kiezen voor
de auto in plaats van openbaar vervoer en een huis dat toch vooral niet in
de buurt van je werkplek moet liggen.
Netelenbos wordt nu weer bestookt met plannen voor een Zuiderzeelijn waar
niemand op zit te wachten en die hooguit tot gevolg hebben dat mensen nog
verder van hun werkplek gaan wonen. Wat wordt er over die afstand vervoerd;
is het kennis of papier?

Als ik 's morgens in een willekeurig tankstation kijk zie ik een aantal
bouwvakkers op weg naar een plaats waar huizen gebouwd worden voor de mensen
die op een kantoor bij hem om de hoek werken.

Naar mijn mening is het graven van greppels dwars over de snelwegen de beste
manier om de files op te lossen. Natuurlijk moet er op sommige plaatsen een
plank over die greppel voor de wandelaars en de fietsers die met vakantie
zijn. Voor een rondje Nederland op de fiets heb je wel een paar weken nodig
en wandelend heb je je hele leven nodig om het hele land te zien.
Rekening rijden is niet nodig als je die greppels graaft want iedereen zal
uitwijken naar het openbaar vervoer. Laten de plannenmakers dan niet de fout
maken om het openbaar vervoer uit te breiden want daardoor gaan mensen weer
heel ver van hun werkplek wonen. Laat iedereen maar lekker lang wachten op
een bus of een trein. Wellicht dat men dan verstandig wordt en een werkplek
dicht bij huis zoekt.

groet,
Han Brouwer