[Duurzaamlijst] Duurzaam bouwen

Ik citeer uit het Leidsch Dagblad, 29 april 1999, blz. 17 (regio), als
onderschrift bij een foto van Hielco Kuipers waarop wethouder Van Elsen de
gevel van nieuwbouw woningen lijkt te gebruiken als werpmuur voor zijn
basketbal-spel:

>-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^-^  QUOTE START
'POELGEEST ID GROEN, STIL, VEILIG, ANDERS'

OEGSTGEEST. Poelgeest als voorbeeldwijk van Nederland. Volgens de Oegstgeestse
wethouder G. van Elsen wordt het gemeentehuis 'platgebeld' door geintereseerde
steden en dorpen om alles over de zogehete duurzame wijk in de Broek en
Simontjespolder te weten te komen. Van Elsen is er trots op. Tijdens de
overhandiging van de sleutel aan de eerste bewoners, de familie Rorije, leek de
wethouder nog blijer dan de hoofdpersonen zelf. "Poelgeest is groen, stil,
veilig, anders", zo karakteriseerde hij de woonwijk. En om dat te illustreren
speelde hij een spelletje 'stoepranden'.

Het huis dat gisteren werd opgeleverd was de eerste uit een serie van 24
herenhuizen in de prijsklasse van 570.000 gulden. De bewoners beleven een
primeur, want hun huizen zijn de energiearmste van Nederland. Alle gebruikte
materialen zijn milieuvriendelijk. De waterleiding bijvoorbeeld is niet van
koper, maar van kunststof. Datzelfde geldt voor de leidingen van de C.V.
installatie. De deels uit hout opgetrokken buitenkant is van duurzaam redceder.
Daar hoeft niet ieder jaar een kwast overheen, aldus de bouwers. En de
regenpijp is niet aangesloten op het riool; het hemelwater wordt direct
'teruggegeven' aan de natuur.

Voor de eerste bewoners zijn alle milieu-maatregelen 'meegenomen, maar niet
doorslaggevend'. De familie Rorije zocht een groter huis en heeft dat gevonden.
De bewoners verwachten er rond Pinksteren in te trekken. Dan is het voor de
familie te hopen dat de straatmakers hun werk hebben gedaan, want wie met de
fiets het huis in de Adriaan van Royenlaan wil bereiken, komt
hoogstwaarschijnlijk met een lekke band thuis.

Gedeputeerde M. Vissers (GroenLinks) kwam de gemeente Oegstgeest gisteren ter
gelegenheid van de eerste-sleuteloverhandiging feliciteren. Hij greep de
gelegenheid aan om een oproep te doen voor bebouwing van het vliegveld
Valkenburg. "Wat mij betreft mag er op het vliegkamp worden gebouwd. Desnoods
naast de landingsbaan, want er landen toch weinig vliegtuigen."
>-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v-v  QUOTE STOP

Gegroet,
Frits Glotze.

... wie is bestand tegen de _hidden persuaders_ van 't ondernemerdom?