[West-Sahara] Ebbaba Hameida in Volkskrant over autonomie
fwillems op antenna.nl
fwillems op antenna.nl
Za Jan 28 12:12:19 CET 2023
In de Volkskrant staat een gesprek van Dion Mebius met de Sahraanse
journaliste Ebbaba Hameida.
Misschien wel het interessantste artikel in de krant van de afgelopen 10
jaar.
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achtergrond/marokko-chanteert-nederland-als-het-iets-wil-bereiken-zet-het-de-kraan-met-migranten-open~b51a8468/
INTERVIEW EBBABA HAMEIDA
‘Marokko chanteert Nederland: als het iets wil bereiken, zet het de
kraan met migranten open’
Nederland steunt Marokko bij het inlijven van de Westelijke Sahara.
Waarom eigenlijk? Dit gaat over het afremmen van migratie, stelt de
gelouwerde journalist Ebbaba Hameida.
Dion Mebius27 januari 2023, 16:49
‘Dit moet fake news zijn’, denkt Ebbaba Hameida (30) op haar hotelkamer
in Odesa. Het is een maand na het begin van de Russische invasie in
Oekraďne; de Spaanse publieke omroep RTVE heeft de journalist naar de
havenstad aan de Zwarte Zee gestuurd om verslag te doen. Als ze in haar
hotel een reportage voorbereidt over de gevolgen van de Russische
bezetting, krijgt Hameida een verontrustend appje van een collega. Er is
groot nieuws over een ándere bezetting. Die van Hameida’s eigen grond:
de Westelijke Sahara.
‘Ik kon niet geloven wat ik las’, zegt Hameida tien maanden later. ‘Maar
toen werd ik opeens van alle kanten gebeld, en besefte ik: dit is echt
waar.’
Sinds 1975 wordt de Westelijke Sahara, een woestijngebied in het
noordwesten van Afrika en de historische grond van de circa half miljoen
Saharanen, grotendeels bezet door noorderbuur Marokko. De Verenigde
Naties hebben de Marokkaanse inname nooit erkend en sturen al een halve
eeuw aan op een referendum over het lot van de Westelijke Sahara. Dat
gold ook voor Spanje, dat als voormalig kolonisator van het gebied een
gidsland op het dossier is. Inderdaad, gold: tot 18 maart 2022, de dag
waarop Hameida in Odesa haar appje ontvangt.
In het bericht staat dat Spanje zich heeft neergelegd bij de Marokkaanse
heerschappij over het gebied waaruit haar familie is verjaagd. Het
voorstel van Marokko voor de Westelijke Sahara – relatieve autonomie met
een eigen parlement en regering, maar bínnen de grenzen van de
Marokkaanse staat –, is ‘de meest serieuze, realistische en
geloofwaardige basis’ voor een oplossing, schrijft de Spaanse premier
Pedro Sánchez.
Net als Nederland ruziet Sánchez al langer met Marokko over de komst en
terugname van migranten. De premier staat onder grote politieke druk om
het migratieprobleem op te lossen. De Westelijke Sahara is zijn offer.
Ook de Nederlandse regering schuift na de draai van Sánchez op in de
richting van Rabat. Minister Hoekstra van Buitenlandse Zaken heeft zich
er duidelijk door laten inspireren als hij het Marokkaanse plan in mei
‘een serieuze en geloofwaardige bijdrage aan het door de VN geleide
proces’ noemt. In de maanden die volgen neemt Marokko voor het eerst in
jaren weer ‘druppelsgewijs’ asielzoekers terug.
Een grote schok
‘Het kwam als een schok’, zegt Hameida. Bij het begin van de invasie in
Oekraďne had ze de grote woorden van de westerse landen gehoord. Over
hoe ze deze schandalige schending van het internationaal recht nooit
zouden accepteren, en de slachtoffers van de illegale bezetting nimmer
aan hun lot zou overlaten. Ook van Spanje en Nederland.
Maar op hetzelfde moment zag ze hoe ‘een andere bezetting juist werd
gelegitimeerd’. En kreeg ze het in haar hotelkamer in Odesa te kwaad.
‘Het leek me zo ontzettend hypocriet.’
Hameida veegde haar tranen weg, raapte zichzelf bij elkaar en ging door
met haar werk. Het was niet de eerste teleurstelling die ze te verwerken
kreeg over het vergeten lot van de Westelijke Sahara, een gebied dat ze
nooit met eigen ogen heeft kunnen zien. Háár wieg stond in Algerije, het
land waar vele tienduizenden Saharanen heen vluchtten vanaf het begin
van de Marokkaanse invasie in 1975.
Bijna een halve eeuw later wonen 175 duizend van hen nog steeds in
vluchtelingenkampen in de snikhete woestijn van Algerije. Ebbaba Hameida
Hafed werd in een van die kampen geboren als vierde van zes kinderen, op
15 november 1992. Dat is althans wat in haar paspoort staat, en wat
Hameida ook lang dacht. Tot haar oma enkele jaren geleden liet vallen
dat ze ‘in het jaar van de overstromingen’ was geboren. Dat was 1991,
niet 1992. ‘Zo tellen Saharanen de jaren, en ik geloof haar. Oma’s zijn
wijze vrouwen.’
Ze is net terug van een bezoek aan haar oma, ouders en de rest van haar
‘megagrote’ familie in de kampen, vertelt Hameida in de kantine van het
RTVE-kantoor in Madrid. Sinds vijf jaar loopt ze door de verouderde
gangen van dit gebouw, Spartaanser dan je zou verwachten voor de
voornaamste nieuwsorganisatie van het land.
In die periode won ze meerdere prijzen voor haar journalistieke werk.
Tegelijkertijd is ze uitgegroeid tot een prominente stem in het publieke
debat over de Westelijke Sahara. Dat debat wordt in Spanje – dat het
woestijngebied tussen 1884 en 1975 als kolonie bestuurde en vervolgens
zonder verzet aan Marokko liet – meer en feller gevoerd dan elders in
Europa.
Hameida schrijft columns, geeft interviews en spreekt op conferenties,
maar richt zich in haar werk voor RTVE liever op andere internationale
conflicten. ‘Het is beter als de feitelijke verslaggeving wordt gedaan
door iemand die niet persoonlijk betrokken is.’
Hameida, klein maar optisch een kop groter door haar imposante bos
bruine krullen, doet haar verhaal in een hoekje van de kantine. Rond 14
uur is het er rumoerig als in een kroeg, zoals alleen een Spaanse
kantine kan zijn. Om de opname te redden – ze blijft tenslotte
journalist – trekt ze de telefoon die als recorder dient tijdens het
interview naar zich toe.
U bent altijd verdrietig na een bezoek aan uw familie, vertelde u toen u
ging zitten.
‘Het is het gevoel dat me bekruipt als het vliegtuig opstijgt. ‘En nu
laat ik ze hier weer achter.’ Er zijn dingen waar een mens niet aan kan
wennen.’
Is dat ook schuld?
‘Ja, al heb ik daar in therapie aan gewerkt. Als ik vroeger terugkwam
uit de kampen, stond ik het mezelf niet toe ergens een kop koffie te
halen of iets lekkers te eten.’
Als jong meisje ontwikkelt Hameida glutenintolerantie. Ze raakt ernstig
ondervoed. Om haar leven te redden, regelt een vrijwilligersorganisatie
die in de kampen actief is dat ze kan aansterken bij een pleeggezin in
Italië. Als haar ouders Hameida na vijf jaar terughalen, moet ze opnieuw
Hassaniya, het Arabische dialect van de Saharanen, leren spreken.
Na een tweede periode in Italië belandt ze op haar zestiende in Spanje,
waar ze in het rurale westen intrekt bij nog een pleeggezin. Later
verhuist ze naar Madrid, waar ze dankzij een studiebeurs kan studeren.
Hoewel haar vader liever ziet dat ze geneeskunde studeert om in de
kampen te kunnen helpen, kiest ze voor de journalistiek.
‘Ik realiseerde me dat de Westelijke Sahara, meer dan aan nóg een arts,
behoefte had aan een journalist die over de situatie kon vertellen’,
zegt ze. ‘Het is aan de journalistiek om dit soort conflicten van de
vergetelheid te redden.’
Beschrijf de vluchtelingenkampen eens.
‘Ik zeg vaak dat ze in de woestijn van de woestijn liggen. Een
onherbergzame plek, waarvan de Algerijnse experts – zo herinneren de
oudste Saharanen het zich althans – in het begin zeiden dat er geen
leven mogelijk was. Zelfs diep onder de grond is er geen water te
vinden. De Saharanen kwamen op die plek aan met het idee dat het
tijdelijk was en bouwden zo ook hun kampen, met huizen van leem en
haima’s (Saharaanse bedoeïenententen, DM). Er werd niets gebouwd om aan
de kinderen na te laten, en ook geen fabrieken om in te werken.
‘Inmiddels zijn er meer dan veertig jaar verstreken en is de situatie
nog niet opgelost. Wat je nu ziet, is dat er huizen van cement worden
gebouwd. Net als dat er nu wegen zijn in praktisch alle kampen. En in
het mijne is dit jaar de elektriciteit aangesloten.’
Is dat impliciet een erkenning dat de vluchtelingen er voorlopig zullen
blijven?
‘Dat is het tegenstrijdige. Aan de ene kant wil je dat je familie een
waardig leven leidt. Dat jouw mensen niet in erbarmelijke omstandigheden
leven, ook al zijn het vluchtelingen. Maar het laat ook zien dat deze
tijdelijke plek niet meer zo tijdelijk is. Dat het erop lijkt dat dit
het leven is, en dat dat zo blijft.’
‘Ik maak me vooral zorgen over de jongeren. De nieuwe generaties, die er
niet voor hebben gekozen om in ballingschap te leven of vluchteling te
zijn. Voor hen is er in de kampen geen enkel toekomstperspectief.’
Begrijpt u het verschil tussen de Europese reacties op de bezetting van
de Westelijke Sahara en die van Oekraďne?
‘Je moet het wel begrijpen, anders maak je er van wanhoop meteen een
einde aan. De Sahara interesseert simpelweg niemand. De houding is: ‘dat
was een verantwoordelijkheid van Spanje, het was 47 jaar geleden, en we
gaan door.’ Zolang je er geen last van hebt, is er niets aan de hand.
Maar in de Sahara is het nog steeds oorlog (sinds 2020 vinden er weer
gevechten plaats tussen het Marokkaanse leger en dat van de Saharaanse
rebellengroep Polisario, DM), en daar praat niemand over.’
Waarom interesseert Oekraďne het Westen meer dan de Westelijke Sahara?
‘Men vindt de oorlog in Oekraïne belangrijk omdat het een Europees land
is, en omdat we de gevolgen ervan meemaken. De inflatie, het tekort aan
graan. En de zorgen om onze eigen veiligheid. Van de andere conflicten
in de wereld merken we niets. De bezetting van de Sahara: wat merk je
daarvan?’
Landen als Spanje en Nederland prediken het belang van internationaal
recht en mensenrechten, zeker na de invasie in Oekraďne. Maakt dat hun
besluit pijnlijker?
‘Natuurlijk. Het spoort niet met elkaar. Op de universiteit, in boeken,
overal lees en hoor je dat je in een samenleving leeft die een groot
beroep doet op het recht, toch? Er zijn wetboeken en procedures voor
alles, vertellen ze je.
‘Met de tijd leer je dat de werkelijkheid niet is wat er op papier
staat. De werkelijkheid, dat is iets anders. En natuurlijk maakt je dat
boos. Het is hypocriet.’
Nadat Nederland zijn steun uitsprak voor het Marokkaanse autonomieplan,
kon het weer uitgeprocedeerde asielzoekers op het vliegtuig naar Marokko
zetten. En na de draai van Sánchez viel de toestroom van migranten naar
Spanje ver terug. Het lijkt erop dat de Westelijke Sahara…
‘…wisselgeld is, ja. Ik denk dat Spanje en Europa heel goed moet
nadenken over zulke relaties. Want dit gaat niet alleen over de Sahara.
Dit gaat over hoe je immigratie wilt afremmen. Is dat door de
verantwoordelijkheid van je af te schuiven en te delegeren aan landen
die de mensenrechten niet respecteren?
‘Marokko weet dat de Europese landen zich er gemakkelijk vanaf willen
maken en niets om de rechten van migranten geven. En dus zet het de
kraan telkens open als het iets wil bereiken op het dossier van de
Sahara. Het is een constante chantage.’
Marokko zet zijn migranten niet alleen als drukmiddel in voor de
Westelijke Sahara. Ook voor andere politieke doelen volgt het land deze
strategie. Zo nam het jarenlang geen asielzoekers uit Nederland terug na
voorzichtige kritiek van minister Blok van Buitenlandse Zaken in 2018,
die de celstraffen na de protesten in de opstandige Rif ‘aan de hoge
kant’ noemde. In 2021 moest zijn opvolger Hoekstra in een (lang geheim)
actieplan beloven zich voortaan ‘niet te mengen in binnenlandse
aangelegenheden’.
Vorige week donderdag nam het Europees Parlement een resolutie aan die
niet alleen de celstraffen voor de Rif-leiders en kritische journalisten
veroordeelt, maar ook de EU oproept ‘haar macht te benutten’ in de
relatie met Marokko om er de mensenrechtensituatie te verbeteren. Ook in
de onderhandelingen over migratie zou de EU als één blok moeten
optrekken om zo meer eisen te kunnen stellen – en minder pijnlijke
concessies te hoeven doen –, stelt PvdA-Europarlementariër Thijs Reuten,
één van de initiatiefnemers.
De Westelijke Sahara is zes keer zo groot als Nederland. Er zijn maar
een half miljoen Saharanen. Er zijn geopolitieke analisten die stellen
dat dat te weinig is voor een onafhankelijk land in een regio vol
conflicten.
‘Zo kun je geen bezetting goedpraten. Het klopt dat dat één van de
argumenten is, maar op deze manier helpen we het internationaal recht om
zeep, en de hele basis onder de Verenigde Naties. Ik weet al dat we daar
alleen een beroep op doen als we er belang bij hebben. Maar als we deze
weg inslaan, zal er morgen weer een ander volk zijn waarvan we de
rechten niet verdedigen alleen omdat ze met weinig zijn.’
Familieleden van uw vader zijn blijven wonen in Al Ajoen, de hoofdstad
van de Westelijke Sahara en door Marokko bezet gebied. Wat merken zij
daarvan?
‘De Saharanen daar mogen hun eigen taal niet spreken. Er is geen vrije
journalistiek. Je mag niet zeggen dat je Saharaans bent. Je mag geen
Saharaanse radio luisteren. Met meer dan een handjevol mensen bij elkaar
zijn, is verboden. En je mag geen ook haima opzetten, want die is in het
verleden bij demonstraties gebruikt, en wordt gezien als een politiek
symbool.
‘De Saharanen zijn er vreemdelingen in eigen land. Als je je er
inschrijft bij de burgerlijke stand, geven ze je een nieuwe, Marokkaanse
achternaam.’
Hoe denken de Saharanen over hun toekomst en die van hun land?
‘Met de jaren is het wonen in de kampen ook een soort zelfbeschikking
geworden voor het Saharaanse volk. Ze wonen dan wel niet in hun eigen
land, maar kiezen er wél zelf voor om niet onder Marokkaans gezag te
leven. Daarom heerst er in de kampen een ijzeren mentaliteit wat betreft
het niet opgeven van de rechten en eisen van de Saharanen. (...) Praat
met ze, ook met de Saharanen die in bezet gebied leven, en je zult horen
dat ze niet zullen toestaan dat Marokko hen inlijft.
‘Regeringen in landen als Nederland en Spanje kunnen zeggen wat ze
willen. Maar je kunt de wil van het Saharaanse volk niet negeren.’
Meer informatie over de West-Sahara
maillijst