[West-Sahara] Christenen en de NVWA

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Ma Apr 19 21:46:19 CEST 2021

De Kamerleden Voordewind en Dik-Faber van de Christen Unie hebben vorig
jaar vragen gesteld over de invoer van visolie uit West-Sahara. De
antwoorden van minister Kaag waren voor mij aanleiding om mevrouw
Dik-faber aanvullende informatie te sturen. Vorige week kreeg ik van de
Christen Unie de vraag of er over West-Sahara klachten waren ingediend
bij de Nederlandse Voedsel en Waren Autoriteit over de visolie en welke
andere producten worden ingevoerd.
Ik kon de invoer van pekelzout en tomaten noemen, maar niet dat daarover
klachten zijn ingediend.
Er is wel melding gemaakt bij de NVWA en de Douane van de  onjuiste
opgave van herkomst op de ladingpapieren. Daardoor wordt uiteindelijk
niet alleen de consument misleid maar om te beginnen de Douane die
daarmee een onjuist invoertarief moet toepassen. De preferentiële
tarieven die gelden volgens het handelsverdrag met Marokko kunnen immers
niet toegepast worden op producten uit West-Sahara.
Bovenal is het een kwestie van plundering, diefstal van grondstoffen.
Verder heb ik verwezen naar het rapport van WSRW "Above the Law".
https://vest-sahara.s3.amazonaws.com/skvs/feature-images/File/243/5fc82120abf59_AbovetheLaw2020_web.pdf

Nadat ik de mail had verstuurd kreeg ik opvallend snel aanvullende
vragen. De medewerker van de CU bleek bezig met Kamervragen over de
zaak. Ik heb een deel van mijn correspondentie met de NVWA doorgestuurd.
De volgende dag zag ik dat de SGP en de BBB kort daarvoor een motie
hadden ingediend die is gericht tegen de NVWA vanwege een boete die de
NVWA had opgelegd aan voor Christenen voor Israel die kolonistenwijn
verkopen met een foute herkomstvermelding.
" - constaterende dat producten uit de betwiste Westelijke Sahara worden
verkocht als «Made in Morocco», maar dat de NVWA nog niet handhaaft op
etikettering van deze producten;
  - constaterende dat de NVWA wel handhaaft op etikettering van
producten uit de betwiste Palestijnse gebieden;
  - verzoekt de regering, ervoor te zorgen dat gelijke gevallen gelijk
behandeld worden, en iedere vorm van rechtsongelijkheid wordt voorkomen"

De bedoeling hiervan is kennelijk om de boete ongedaan te maken en om de
Israelische bezetting te steunen. Het staat er niet duidelijk, de
woordkeuze is sympathiek, rechtsongelijkheid is inderdaad
afkeuringswaardig, maar de stellingname doet sterk denken aan die van de
Amerikaanse professor Eugene Kontorovitch die stelselmatig de oneerlijke
behandeling van de Israelische bezetter ten opzichte van andere
bezetters hekelt om daarmee Israel uit de wind te houden.

Hoe dan ook, elke aandacht voor West-Sahara is welkom, er is vrijwel
geen nieuws over de oorlog die gaande is. Het zogenoemde Abraham
vredes-akkoord tussen Marokko en Israel heeft onlangs resultaat gehad in
de vorm van een drone-aanval op de chef van de Saharaanse gendarmerie
die terugkeerde van een raid op Marokkaanse stellingen. De drone was
geleverd door Israel, het is niet duidelijk door wie het ding is
bediend. Duidelijk is wel dat het Abraham akkoord in werkelijkheid om
politiek-militaire samenwerking gaat tussen twee bezettende mogendheden.
Er is niet veel reden om onderscheid te maken tussen de twee.