[West-Sahara] vragen m.b.t. visolie en de uitspraak van het EU Hof over het akkoord tussen EU en Marokko

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Za Jan 14 15:35:48 CET 2017

Geachte heer Schillings,

Het schip Key Bay, dat wordt gevolgd door Western Sahara Resource Watch,
is in september vorig jaar in West-Sahara geladen met visolie en heeft
de lading naar Frankrijk gebracht. Naar alle waarschijnlijkheid is de
visolie vervolgens overgeladen in een Nederlandse tankwagen van het
bedrijf Van de Brug Int. Tanktransport B.V., gevestigd in Putten. De
visolie is een grondstof voor de producten van Olvea, een bedrijf met
vestigingen in Frankrijk en Nederland.
Ik heb u daarover een bericht gestuurd waarop u 23 Sep 2016 als antwoord
gaf dat
 "indien goederen in het vrije verkeer zijn gebracht in Frankrijk en
vervolgens zijn overgebracht naar Nederland, de Nederlandse douane geen
rol heeft, aangezien dit 'niet-EU-goederen' betreft die in Frankrijk
omgezet zijn in 'EU-goederen'."
In een vraag over de invoer van Albert Heijn tomaten liet u eerder weten:
"Marokko kent geen systeem van registratie van herkomst binnen Marokko
en Marokko maakt geen onderscheid tussen Marokko en de Westelijke Sahara."

Afgelopen donderdag heeft het Ministerie van Buitenlandse Zaken
mededeling gedaan van de uitspraak van het Europees Hof waaruit blijkt
dat producten uit West-Sahara niet kunnen worden aangemerkt als
afkomstig uit Marokko.

Om de uitspraak van het EU Hof te effectueren moet worden vastgesteld of
uit West-Sahara ingevoerde producten inbreuk maken op de rechten van de
oorspronkelijke bevolking of dat er sprake is van roof van grondstoffen.

De invoer van producten afkomstig uit West-Sahara zullen daarnaast
moeten worden onderscheiden van producten uit Marokko, om tenminste de
invoertarieven juist te kunnen toepassen. Dat onderscheid is ook van
belang voor het recht van de consument op een juiste herkomstvermelding.

Het schip Key Bay is ondertussen vanuit West-Sahara, via Mauritanië,
wederom met een lading visolie onderweg naar de Europese Unie. De boot
wordt nog steeds gevolgd door de Western Sahara Resource Watch, waarvan
verslag wordt gedaan op haar website:
http://wsrw.org/a105x3714
http://wsrw.org/a105x3725

Kunt u aangeven of, en zo ja hoe, de uitspraak van het Europees Hof, in
het algemeen en in dit geval van de invoer in de EU van visolie uit
West-Sahara, gaat worden nageleefd met betrekking tot het bepalen van de
invoertarieven? Is er al beleid ten aanzien van de bescherming van de
rechten van de oorspronkelijke bevolking van West-Sahara op de
natuurlijke rijkdommen van het gebied?

En heeft u al overleg met Albert Heijn gevoerd over de problematiek rond
de herkomst van de AH snoep-tomaten?

Hoogachtend,

Frank Willems