[West-Sahara] Nederlands militair vliegtuig in West-Sahara

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Vr Sep 16 11:33:49 CEST 2016

De volgende vragen zijn gesteld in een mail aan het ministerie van
Buitenlandse Zaken.

--------------------------------

Goedendag,

De website www.flightradar24.com volgt het vliegverkeer op de wereld en
doet daarvan verslag op Twitter. Op 7 september meldt de site dat het
vliegtuig met registratienummer KC10 T-235 NAF45 zich bevindt boven het
door Marokko bezette West-Sahara. Zie bijlage of de link
 https://twitter.com/CivMilAir/status/773568497444151296

Het bericht betreft een militair vliegtuig van de Nederlandse
luchtmacht. West-Sahara is zoals bekend een conflictgebied waar een VN
missie aanwezig is om o.a. toe te zien op het overeengekomen bestand. Op
het moment dat het bericht verschijnt is sprake van spanningen door een
schending van het bestand door Marokko met als gevolg de inzet van extra
militair personeel aan beide zijden en luchtafweer door het Front
Polisario. De zaak is nog in behandeling bij de Veiligheidsraad.

Kunt u mij inlichten of het bericht klopt dat het vliegtuig boven
West-Sahara vloog? En zo ja, waarom dat militaire vliegtuig boven of in
West-Sahara moest zijn? Kunt u mij inlichten van welke
luchtverkeersleiding de piloot instructies heeft ontvangen? En was de VN
missie MINURSO ingelicht?

Bij voorbaat dank voor uw antwoord.

met vriendelijke groet,

Frank Willems