[West-Sahara] 4467185 Re: 4444463 Re: 4439532 Re: 4413841 Rivolo cherrytomaten [#4444463] [#4444463] [#4444463] [#4467185]

Frank fwillems op antenna.nl
Wo Apr 20 12:15:25 CEST 2016

Geachte mevrouw van Beek, AH Klantenservice,

Dank u wel voor uw antwoord. Dat mijn tomaten zijn geteeld door het
bedrijf Azura is nu duidelijk.
Dat bedrijf maakt, zoals u opmerkt, geen onderscheid tussen
productiegebieden binnen Marokko. Dat is een probleem. Het is belangrijk
te weten dat het Marokkaans/Franse bedrijf volgens de Marokkaanse wet
geen onderscheid mag maken tussen Marokko en West-Sahara.

Volgens de Nederlands wet moet dat onderscheid wel degelijk worden
gemaakt. Dat is de wet die hier van toepassing is, neem ik aan.
Nederland, noch enig ander land, erkent de Marokkaanse aanspraken op
West-Sahara. De Nederlandse regering waarschuwt bij het doen van
investeringen en zaken in het gebied van West-Sahara.

De handel met Marokko is geregeld in Europese verdragen. In een arrest
van 10 december 2015 heeft het Europees Hof van Justitie het
handelsverdrag voor agrarische producten tussen de EU en Marokko voor
wat betreft het door Marokko bezette deel van West-Sahara ongeldig
verklaard. De handel in producten uit West-Sahara kan dus niet vallen
onder hetzelfde douane tarief dat is bepaald in het handelsverdrag met
Marokko.

Er dient dus onderscheid te worden gemaakt tussen productiegebieden in
Marokko en in West-Sahara. Voor de douane maar natuurlijk ook voor de
consument, die recht heeft op een correcte herkomstvermelding.

Albert Heijn is niet goed bezig.

De Marokkaanse bezetting van West-Sahara veroorzaakt veel leed bij de
oorspronkelijke bevolking voor zover die niet is gevlucht. De
vluchtelingen leven in deprimerende omstandigheden in de buurlanden.

Op de verpakking van de tomaten vond ik een briefje met informatie over
de Albert Heijn Foundation die in 2007 is opgericht samen met de
leveranciers. Deze foundation investeert vooral in lokale projecten op
het gebied van wonen, scholing en gezondheid. Dat is een mooi initiatief.

Deskundigen in het volkenrecht zijn van mening dat de exploitatie van de
natuurlijke rijkdom in een bezet gebied, zoals water voor de verbouw van
tomaten, slechts is toegestaan als de oorspronkelijke bevolking na
consultatie hierin toestemt en kan delen in de opbrengst. Heeft Albert
Heijn samen met Azura de oorspronkelijke bevolking gevraagd of het
schaarse woestijnwater kan worden ingezet voor de cherry-tomaatjes?

De Albert Heijn Foundation werkt nauw samen met ICCO en FairMatch
Support die helpen met het selecteren van de juiste projecten. Zijn er
projecten in de Sahrawi vluchtelingenkampen die worden gesteund? En zo
niet, zijn er dan plannen in die richting?

Ik wacht geduldig op uw antwoord.

met vriendelijke groet,

Frank Willems