[Vredeslijst] Burgerdoden door Russische bombardementen in Syrië

fwillems op antenna.nl fwillems op antenna.nl
Di Okt 11 12:17:04 CEST 2016

Beste Chris,

Dank je wel voor de uitleg.

Ik begrijp dat ook Pais verschil maakt tussen strijden tegen onrecht en
oorlogsvoering.
Oorlog in de definitie van een opdracht uitgevoerd door professionals
die hun taken uitvoeren met de nieuwste technologische geweldsmiddelen.
Veel naties hebben een nationale oorlogsindustrie.
Strijd tegen onrecht is vaak een strijd van machtelozen, soms slechts
bewapend met de wil tot overleven.
Hoewel het mogelijk is dat nationale oorlogsmiddelen worden ingezet voor
een rechtvaardige zaak, worden oorlogsmiddelen daar niet rechtvaardiger
van. Een beperking van het recht op het gebruik van oorlogsgeweld voor
degenen die alle middelen hebben is daarom belangrijk.
Aan de andere kant kan het recht op de uitoefening van oorlogsgeweld
niet worden ontzegd aan degenen die voor hun leven vechten.

Het zijn niet alleen Pais en WRI die al sinds de eerste wereldoorlog
werken aan andere methoden om oorlog uit te bannen. Door velen is hard
gewerkt aan dat nobele streven. Daaraan hebben we in Den Haag niet
alleen het Vredespaleis te danken. Er zijn veel internationale
instellingen ontstaan vol met medewerkers van peace-bedrijven, zoals PAX
met zijn ruime, door de Postcode Loterij gevulde, budget. Maar Den Haag
heeft ook instellingen als het "Humanity House", de "Peace, Justice and
Security Foundation", het "The Hague Institute for Global Justice", en
de "University for Peace" waar sinds februari 2015 het programma
“Business and Peace” wordt ontwikkeld.

's-Gravenhage is een stad vol van "Peace and Justice" met dus een flinke
internationale peace business die is ontstaan rond het Vredespaleis dat
ooit is opgericht door een Amerikaanse kapitalist samen met verontruste
oude Europese adel waaronder de Russische Tsaar. Behalve oorlog kan ook
vrede als product in de markt gezet worden. Oorlog en vrede zijn hier de
twee kanten van een verdienmodel die elkaar aanvullen en niet
uitsluiten, zoiets als waterleiding en riool.

Binnen deze gemeenschap van vredesfiguren zijn de mensenrechten het
leidende motief. Zelfs als soevereine staten als Libië en Syrië worden
aangevallen en grotendeels vernietigd worden die mensenrechten
aangehaald in de vorm van "responsibility to protect". De mensenrechten
in het geval van West-Sahara doen er aan de andere kant in het geheel
niet toe. Marokko is immers een bondgenoot.

De dringende nood in Aleppo zal in ieder geval niet door de vriendelijke
Haagse vredeswerkers worden verholpen. De media aandacht voor de ellende
in Aleppo is moeilijk anders te begrijpen als cynische manipulatie om
ingrijpen in Syrië te rechtvaardigen.

Frank

PS. Op dit moment waarschuwt het Front Polisario dat het bestand dat
sinds 1991 van kracht is om een referendum te organiseren in West-Sahara
onder zware druk staat. Marokko heeft openlijk verklaard het referendum
niet meer te willen houden. Marokko heeft tientallen medewerkers van de
VN missie MINURSO die sinds 1991 aanwezig is om het referendum te
organiseren het land uitgezet.
Het Europees Hof van Justitie heeft bepaald dat grondstoffen uit
West-Sahara niet mogen worden geëxploiteerd door Marokko, maar dat
gebeurt toch.
Het Internationaal Hof van Justitie heeft bepaald dat Marokko geen recht
heeft op West-Sahara maar hun militaire bezetting wordt gedoogd.
Het Polisario is overigens toegetreden tot de Conventies van Genève en
heeft het verdrag tegen landmijnen en clustermunitie getekend en heeft
tot het overlijden van de leider Abdelaziz in mei dit jaar een ronduit
pacifistische koers gevaren, koersend op het internationaal recht. De
nieuwe leider, Brahim Ghali, staat onder grote druk om het bestand op te
zeggen en de wapens weer op te nemen.