[Vredeslijst] zoektocht: tewerkgestelde erkende gewetensbezwaarde die met illustraties zijn verzoek ondersteunde.

saskia janssen s.l.m.janssen op ziggo.nl
Di mei 19 21:33:59 CEST 2015

beste leden van de vredeslijst,

ik ben kort geleden lid geworden van deze maillijst met een specifiek
doel. (los daarvan voel ik me zeker wel betrokken bij vredesvraagstukken.)

mijn vader was een deel van zijn werkzame leven archiefmedewerker op het
ministerie van sociale zaken in den haag. hij heeft eind jaren zeventig,
begin jaren 80 aan een archief gewerkt over tewerkgestelde erkende
gewetensbezwaarden; mensen die militaire dienst weigerden en een
alternatieve dienstplicht vervulden.
in een van de dossiers trof hij vier illustraties aan, die een
gewetensbezwaarde aan zijn verzoek had toegevoegd om zijn gedachten over
het militaire bedrijf weer te geven. het zijn vier etsen in
zwart-grijs-wit, die invalide soldaten voorstellen. ze hebben een
grimmige maar ook tragische uitstraling. mijn vader vond ze mooi (ik
ook!), en omdat het papieren dossier toch niet bewaard zou blijven,
heeft hij ze meegenomen. ruim 30 jaar hebben ze ingelijst bij hem thuis
aan de muur gehangen. nu is hij dement en woont hij in een verpleeghuis.
bij het leegmaken van zijn oude huis heb ik het idee opgevat om de maker
van die etsen te willen opsporen. dat is niet zo makkelijk, want er
staat geen naam of datum op. mocht ik hem vinden, dan wil ik graag
kennismaken en hem laten weten dat zijn oude werken nog steeds bestaan.
als hij ze terug zou willen hebben, is dat bespreekbaar.
de wet tewerkstelling gewetensbezwaarden stamt uit 1962 meen ik, en de
tijd dat mijn vader aan dat archief werkte was op zijn laatst zeg 1980.
ik denk dus dat de werken uit jaren 60 of 70 stammen. als de maker toen
circa 20 jaar oud was, dan is hij nu in de 60 of 70 jaar.
mogelijk is de maker verder gegaan in de kunst, maar misschien heeft hij
ook nooit meer een ander werk gemaakt. wie zal het zeggen.

hierbij dus mijn oproep om hulp bij het opsporen van die maker. ik kan
geen bijlagen bijsluiten bij deze maillijst, maar als je de moeite zou
willen nemen om mij op te zoeken op twitter, dan zet ik een tweet
bovenaan mijn tijdlijst met een afbeelding van twee van die vier etsen
erbij.
je vindt mij op twitter onder @SassefrasJ. dus link
https://twitter.com/SassefrasJ. herken je iets, heb je een idee, laat
het me weten. ook helpt het mij als je mijn bericht wil retweeten. hoe
meer mensen ik bereik, hoe beter. de trefkans onder mensen die betrokken
zijn bij vredesvraagstukken is misschien wel groter.

wat heb ik al gedaan:
- oud-collega van mijn vader benaderd om nadere informatie
- radio-oproep bij radioprogramma spoorloos
- oproep op twitter en facebook, maar tot nu toe niet veel mensen bereikt
- mensen via twitter opgespoord die iets met dienstweigeren te maken
hebben, en hen om hulp gevraagd. ik heb ook hulp gekregen, maar helaas
nog zonder resultaat
- zoekvraag op marktplaats gezet in de categorie oproepen
- alle etsen op marktplaats doorgekeken op zoek naar vergelijkbare
stijlen en de kunstenaar benaderd
- contact gelegd met AMOK, en er komt waarschijnlijk een oproepje in het
volgende tijdschrift
- deze oproep

wat ik nog kan doen:
- archief van de vereniging van dienstweigeraars raadplegen. nog niet
aan toegekomen. dit is in amsterdam en ik woon in maastricht

ik zou het geweldig vinden om meer te weten van die mooie illustraties
waar mijn vader zo lang naar gekeken heeft.

--
Groeten,

Saskia Janssen
kijk voor mijn schilderijen 's op www.sassefras.eu