Pater vd Lugt blijft koste wat kost in Homs, Syrië ondanks de verwoestingen ter plekke

vredesnieuws op vredesmedia.nl vredesnieuws op vredesmedia.nl
Vr Feb 21 00:24:37 CET 2014

17-2-2014. De Nederlandse jezuïet Frans van der Lugt, die in Homs woont, is niet van plan om de belegerde Syrische oude stad te verlaten. Dat liet de pater aan NOS-correspondent Sander van Hoorn weten.

De Nederlandse jezuïet Frans van der Lugt, die in Homs woont, is niet van plan om de belegerde Syrische oude stad te verlaten. Dat liet de pater aan NOS-correspondent Sander van Hoorn weten.
"Als ik dit huis verlaat, blijft er niets van over," vertelde hij. "Dat is een belangrijk punt voor mij. Bovendien zijn hier nog steeds christenen. Nog 28 op dit moment. Die wil ik niet in de steek laten."
Van der Lugt woont al bijna vijftig jaar in een klooster in de stad. Hij vangt er mensen met een beperking op. Hij is er niet alleen voor de christenen, vertelt hij. "Als alle christenen weggaan, blijf ik. Want ik sta in dienst van alle Syriërs. Ik ben er voor Syrië, het land waarvan ik houd."
De pater houdt nog altijd vieringen in de kerk. Hij bewaart iconen uit de kerk thuis, net als voorwerpen, oude handschriften, die hij uit een moskee heeft veiliggesteld.

Nog steeds is er te weinig voedsel voor de bevolking, aldus de pater. ,,We eten 's ochtends wat olijven. We snijden groen tussen de stoeptegels weg en doen dat 's middags in de soep en 's avonds zien we wel weer wat er nog is."
Volgens Van der Lugt is er wel wat hulp in Homs gekomen, maar is die absoluut niet voldoende. ,,Zo zaten er pannen en keukendoekjes bij de hulpgoederen, terwijl er vooral voedsel moet komen."
De pater houdt hoop. ,,Het is voor mij heel belangrijk dat ik niet wanhopig ben, maar hoopvol blijf. Dan kan ik voor anderen iets betekenen. Voor iedereen."

Friesch Dagblad http://www.frieschdagblad.nl/index.asp?artID=66704

Dit bericht wordt verspreid via het VredesNieuws-systeem.