[Vredeslijst] aub: stilzwijgende goedkeuring militair verdragMarokko

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Di Sep 17 22:26:07 CEST 2013

Beste Joop,

Je leest het goed. De minister van Buitenlandse Zaken spreekt niet over de
militaire bezetting van West-Sahara bij zijn verzoek om stilzwijgende
goedkeuring van het verdrag voor militaire samenwerking met het land dat
zich daaraan schuldig maakt.
Ook bij de levering van de fregatten werd daar niet over gesproken.

Nederland erkent de Marokkaanse aanspraken op West-Sahara niet. De grenzen
van Marokko lopen op een Nederlandse kaart anders dan op een Marokkaanse.
Toch zijn in het verdrag geen afspraken gemaakt over de grenzen van Marokko.
Dat is met opzet zo gedaan. Anders kan men namelijk niet tot
overeenstemming komen. Dezelfde methode wordt toegespast bij de nieuwe
visserijovereenkomst met Marokko: er is niet aangegeven in welk zeegebied
het van toepassing is. Bij goedkeuring door het Europees Parlement kan dan
de zee voor de kust van West-Sahara leeggevist worden terwijl Marokko daar
geld voor krijgt.

Ondertussen blijven de Saharaanse vluchtelingen in zuid Algerije
afhankelijk van internationale voedselhulp. In het verleden heeft dat in
de oorlog voor onafhankelijkheid in het gebied tot gevechten op zee
geleid. In het zeegebied bevinden zich waarschijnlijk ook flinke
olievoorraden.
Daar heeft de minister het niet over nee, want daar bewaart hij het liefst
het stilzwijgen over.

   Frank