[Vredeslijst] [SPAM] - Het vredeswerk van IKV Pax Christi in Marokko

Frank Willems fwillems op antenna.nl
Wo Jun 23 13:53:29 CEST 2010

Beste Gijsbert,

Dank voor je antwoord. Ik wil nog even uitleggen dat ik een probleem heb bij de
uitgangspunten van je werk.
De bedoeling van IKV Pax Christi bij het organiseren van de debatten tussen
Islamisten en seculieren in Marokko was de preventie van gewelddadige conflicten.
Is het vanzelfsprekend dat Nederlands vredeswerk in Marokko moet uitgaan van de
werkelijkheid in Noord-Afrika en in Nederland?
Kennelijk niet, want zover ik zie is er geen aandacht besteed aan de
grensconflicten die Marokko heeft met al zijn buren: Spanje (Ceuta, Melilla), met
Algerije (gesloten grens) en de Saharaanse Republiek die door Marokko wordt
ontkent en bestreden. Er is geen contact geweest met de Stichting
Zelfbeschikking West-Sahara die uitleg had kunnen geven over de Nederlandse
betrokkenheid bij het conflict om de Westelijke Shara dat de ontwikkeling van de
hele Maghreb-regio in de weg staat.

In het voorwoord bij de bundel die is uitgegeven naar aanleiding van de debatten
wordt uitgelegd dat het initiatief van IKV Pax Christi oorspronkelijk bedoeld is
als tegengif voor de "clash of civilizations" oftewel een "botsing der
beschavingen". Die botsing zou verantwoordelijk zijn voor zowel de invasie van
Irak onder leiding van de USA, voor Jihadistische terreur en in het algemeen de
spanning tussen Arabië en Europa. Die "clash of civilizations" is een theorie
van een Amerikaan die het is opgeschreven in een gelijknamig boek. De theorie
moest na het wegvallen van de communistische vijand de contouren van nieuwe
vijandsbeelden en bondgenootschappen schetsen.

Het IKV Pax Christi volgt in de benadering van de Marokkaanse werkelijkheid dus
een Amerikaanse politieke theorie. Dat is opvallend omdat die theorie niet
Christelijk van aard is of stoelt op uitgangspunten van een vredesbeweging,
zoals men bij de beleidsbepaling van IKV Pax Christi zou verwachten. De
Amerikaanse professor Huntington die de theorie heeft opgesteld was geen
vredesactivist maar een Amerikaans machtspoliticus. Toch wordt zijn theorie
gevolgd als leidraad voor de beoordeling van de toestand in de wereld en Marokko
in het bijzonder. Dat is vooral jammer omdat de professor het volstrekt mis
heeft. Er is geen botsing der beschavingen.

Er is wel een ernstige botsing tussen het Marokkaanse Islamitische bewind en
burgerrechtengroeperingen en vooral met Sahraanse mensenrechtenactivisten. Een
schrijnend voorbeeld was de poging eind vorig jaar om de Sahraanse geweldloze
activiste Aminatou Haidar haar eigen land uit te zetten. Zij is in hongerstaking
gegaan en uit alle windstreken ontving het Marokkaanse bewind kritiek op zijn
onwettige en onmenselijke daad. Bij de steunbetuigingen aan deze dappere vrouw
heb ik die van IKV Pax Christi niet gezien hoewel ik die wel had mogen
verwachten op grond van de jullie uitgangspunten.

Beste Gijsbert, ik wil je oproepen om bij het vredeswerk in Marokko voortaan de
werkelijkheid in Noord-Afrika als uitgangspunt te nemen. Het is overigens best
mogelijk om daarbij gedachtegoed uit de USA als leidraad te nemen. Daarvoor wil
ik je verwijzen naar het Robert F. Kennedy Center for Justice and Human Rights:
http://www.rfkcenter.org/hungerstrike
of naar het nieuwe boek van de Amerikaanse professoren Stephen Zunes en Jacob
Mundy, met een voorwoord van George McGovern, dat is getiteld "War, Nationalism,
and Conflict Irresolution":
http://saharawiwomen.blogspot.com/2010/06/new-book-on-western-sahara.html

met vriendelijke groet,

Frank Willems