Expositie 'Land op scape - Je kunt geen kant op' over vluchtelingen

vredesnieuws op vredesmedia.nl vredesnieuws op vredesmedia.nl
Ma Jul 11 11:47:55 CEST 2016

Het Museum voor Vrede en Geweldloosheid (http://www.vredesmuseum.nl) te Gouda organiseert van 12 juli t/m 30 september een tentoonstelling over vluchtelingen die de oversteek wagen naar Europa. Het gaat om werk van de kunstenaar Marrianne Waalwijk.

In deze tentoonstelling is het landschap tussen Gouda en Bodengraven gevuld met vluchtelingen. Wie komt er eigenlijk voor hen op? En waar kunnen de vluchtelingen heen op deze kleine wereld? Zij presenteert tevens een mogelijke oplossing voor het probleem in de vorm van Hokjeskoeien. Hoewel zij de tentoonstelling in 2014 voor de kunstroute kunstkring Bodegraven-Reeuwijk maakte, is het thema en zijn de beelden nog steeds actueel.

Marrianne zegt er zelf over:

De mini-expositie Land op scape heb ik twee jaar geleden gemaakt voor de kunstroute van kunstkring Bodegraven-Reeuwijk. Daarvoor bedenk ik altijd een ander thema.

Land op scape is eigenlijk een woordgrapje, ik wilde iets met het landschap doen dat tussen Gouda en Bodegraven ligt. Maar alleen een landschap vind ik wat saai, 's avonds voor de tv kijkend naar het journaal zie ik al die vluchtelingen in bootjes... Waarom doet niemand iets vroeg ik mij dan af? Inmiddels gebeurt dat dan eindelijk wel maar natuurlijk te laat!

Vandaar @ 'e ' scape deze mensen willen juist weg uit hun land maar waar moet je naar toe op een ronde wereld?

Voor Land op scape heb ik heb foto's gemaakt rond de Reeuwijkse plassen waarin de beelden van de vluchtelingen geplaatst heb, vervolgens teken, schilder en plak ik net zolang door totdat er een nieuw beeld ontstaat. Met mijn werk vertel ik een verhaal. Daarnaast is er één 3D werk ' Hokjeskoeien' want ik denk dat er wel een oplossing voor is, maar dan moeten we niet zo in hokjes blijven denken. De rode elementen zoals het hartje, vogeltje en de koetjes, kan je ook in ander werk van mij terugvinden en vertellen iets over mijzelf.

www.marriannekunstidee.nl of www.marriannekunstideetjes.blogspot.com

Waar: Museum voor Vrede en Geweldloosheid, Turfmarkt 30, Gouda
Wanneer: 12 juli - 30 september 2016
Openingstijden: dinsdag t/m vrijdag 10.00-17.00, zaterdag 12.00-17.00

Dit bericht wordt verspreid via het VredesNieuws-systeem.