[Duurzaamlijst] Actieweek Gentechfriet smaakt me niet, gentechfriet eet ik niet

Linda Coenen linda op aseed.net
Di Okt 2 17:15:15 CEST 2012

Gentechfriet smaakt me niet, gentechfriet eet ik niet

Van 29 september tot en met 7 oktober is het de Week van de Smaak
www.weekvandesmaak.nl/. Overal in het land zijn er activiteiten met en
voor goed en smakelijk voedsel. De aardappel staat dit jaar centraal
http://www.weekvandesmaak.nl/pieperpagina/. De Helden van de Smaak zijn
Niek en Michel Vos die een biologische aardappel hebben veredeld die
niet alleen goed smaakt maar ook bestand is tegen de schadelijke
schimmelziekte
phytophthora.http://www.weekvandesmaak.nl/heldenverkiezing-2012 Maar er
zijn ook bedrijven en onderzoekers bezig met de genetische manipulatie
van aardappels en dat geeft ons een nare bijsmaak. Daarom grijft ASEED
deze Aardappel-Week van de Smaak aan daartegen te protesteren. Jij kunt
dit protestgeluid versterken door stickers met de boodschap
'Gentechfriet eet ik niet' te helpen verspreiden. Hoe en waarom lees je
hieronder.

Doe mee met de actie Gentechfriet smaakt me niet, gentechfriet eet ik
niet. Er zijn namelijk veel betere manieren om met aardappels en hun
problemen om te gaan dan genetische manipulatie. De aardappelsmaakhelden
zijn daar goede voorbeelden van. Deze Week van de Smaak lijkt ons een
uitstekende gelegenheid om ons ongenoegen over gentechaardappels te
uiten. Vind jij dat ook? Je kunt stickers verspreiden, bijvoorbeeld in
buurt van snackbars or supermarkten die friet verkopen, frietfabrieken
of plekken waar er veldproeven zijn met gentechaardappels. Ook zijn er
protestkaarten die u kunt sturen naar BASF en DuRPh, en/of naar politici
om duidelijk te maken hoe je er over denkt. Er waren dit jaar
veldproeven in Eemsmond (Groningen), Valthermond (Drenthe), Wageningen,
Lelystad, Lingewaard (Gelderland) en Steenbergen (West-Brabant). Er zijn
frietfabrieken van Aviko, McCain en FarmFrites in Dronten, Lomm
(Noord-Limburg), Steenderen en Cuijk (Gelderland), Alphen aan de Rijn,
Oudenhoorn (Zuid-Holland), Hoofddorp en Lelystad...om vast te beginnen.

Stuur een mailtje naar info op aseed.net of bel 020-6682236 om
'Gentechfriet eet ik niet' stickers en protestkaarten te bestellen.

10 argumenten voor gentechvrije landbouw en tegen genetische manipulatie
van ons voedsel.
Bekijk de film Van Boer tot Boer online waarin Amerikaanse gentechtelers
duidelijk maken waar ze last van hebben.

Als je meer wilt weten over wat er aan de hand is met gentechaardappels
en andere genetische gemanipuleerde landbouwgewassen, lees dan even verder.

'Sympathieke' GGO's moeten verzet breken
Chemiebedrijf BASF en WUR, de landbouwuniversiteit van Wageningen,
sleutelen aan de genen van aardappels. Ze proberen met behulp van
genetische manipulatie de piepers gunstige eigenschappen te geven, op
een snellere manier dan met klassieke veredeling. Die nieuwe
eigenschappen zouden, als hun genetisch geknutsel succesvol blijkt,
moeten leiden tot minder water- en gifgebruik bij de teelt en verwerking
van deze patatten. Ze doen er al enkele jaren veldproeven mee, ook in
Nederland
http://www.aseed.net/new/nl/gmo-mainmenu-174/1078-gentechveldproeven-met-aardappels-en-appels-in-2012.
Dat klinkt allemaal heel mooi, maar toch geven deze projecten ons een
nare bijsmaak. Zoals blijkt uit het werk van Niek en Michel Vos en ook
andere biologische veredelaars kan het ook via klassieke veredeling.
Bovendien worden deze 'sympathieke' gentechprojecten ingezet om de
weerstand tegen alle genetisch gemanipuleerde producten te ondermijnen,
terwijl de meeste daarvan ontzettend schadelijk zijn.

Meest geteelde GGO's gaan samen met meer gif, intimidatie en uitbuiting
Er is wereldwijd, en vooral ook onder Europese boeren en consumenten,
veel weerstand tegen GGO's. En met reden, want bijna alle GGO's gaan
samen met meer landbouwgif: driekwart van de GGO's zijn bestand gemaakt
tegen onkruidgif en bij de teelt daarvan wordt een toenemende
hoeveelheid gif gespoten (wereldwijd 4000% meer sinds de invoering ervan
in de jaren 90). Greenpeace heeft een rapport uitgebracht over deze
herbicide-resistente gewassen
http://www.greenpeace.org/international/Global/international/publications/agriculture/2011/363%20-%20GlyphoReportDEF-LR.pdf.

Onlangs werden de resultaten van een voedingsexperiment met ratten
gepubliceerd
http://www.nu.nl/wetenschap/2914647/frankrijk-erg-bezorgd-gen-mais.html
waaruit bleek dat een van deze gewassen, de RoundupReady gentechmais van
Monsanto die geteeld wordt met het gebruik van veel onkruidgif Roundup,
verband houdt met de ontwikkeling van kanker. Dit is niet de eerste
studie die gezondheidsrisico's van dergelijke gentechgewassen en gif aan
het licht brengt. De betreffende onderzoeker, prof. Seralini, wordt
vervolgens op allerlei manier zwart gemaakt in de internationale media,
door Monsanto, haar lobbyisten en pro-gentechonderzoekers. Er is een
openprotestbrief geschreven door andere wetenschappers die zich hierover
zorgen maken.

Het overgrote deel van de overige 25% maakt zelf in elke cel gif aan
tegen insecten. GGO's telende boeren hebben bovendien grote problemen
omdat ze in een wurggreep gehouden worden door die paar gigantische
agrochemiebedrijven die ook de zadenmarkt domineren met gepatenteerde
gentechgewassen en wurgcontracten. De boeren die ernaast zitten worden
bedreigd met onbedoelde besmetting van hun gewone gewas, vooral bij mais
en koolzaad.
Deze problemen doen zich vooral voor in andere delen van de wereld waar
deze gewassen al ingevoerd zijn voordat de problemen er goed en wel
bekend waren. De boeren daar waarschuwen hun Europese collega's er niet
aan te beginnen, bijvoorbeeld in de documentaire Van Boer tot Boer. In
Europa wordt er nog nauwelijks aan gentechteelt gedaan, er zijn maar 1
maissoort van Monsanto en 1 gentechaardappel van BASF toegelaten. Dat
ging gepaard met de nodige schandalen rondom ondeugdelijk gezondheids-
en milieueffectenonderzoek en belangenverstrengeling van zogenaamd
onafhankelijke beleidsadviseurs die toch banden met de biotechindustrie
bleken te hebben.

Pro-gentechlobby en het Durph-project
De gentechpiepers van WUR en BASF waar nu veldproeven mee gehouden
worden, hebben zelf geen bekende 'giftige' eigenschappen maar ze worden
wel ingezet om de weerstand tegen GGO's in Europa te breken. Nadat BASF
vorig jaar tevergeefs probeerde in Nederland telers te vinden voor hun
toegelaten gentechaardappel Amflora, kondigde het bedrijf in januari aan
te stoppen met de ontwikkeling van GGO's voor de Europese markt. Waarom
dan toch doorgaan met veldproeven ten behoeve van markttoelating? WUR is
met het DuRPH-project bezig om, net als BASF, aardappels met behulp van
genetische manipulatie genencombinatie te geven die de knol beter
bestand maken tegen de ziekte phythophthora. Heel nobel, maar dat kan
ook met klassieke veredeling. Bovendien is 10% van het budget van het
project, 1 miljoen, bestemd voor communicatie. Oftewel, het overtuigen
van Nederland en Europa, dat je met gentech ook heel nobele dingen kunt
doen en dat dus die lastige, beperkende regels die voorkomen van GGO's
zonder veiligheidstoets op onze akkers en etensborden terecht kunnen
komen, versoepeld moeten worden. Met de DuRPh-aarappel in de aanslag
schieten de wetenschappers mazen in deze veiligsheidsregels. Omdat die
regels het hun zeer lastig maken de vruchten van hun gentechproject op
de markt te brengen, moet onze voedselveiligheid opgeofferd worden.
Nou....NEE BEDANKT. Want dankzij het lobbywerk van de
DuRPh-wetenschappers marcheren straks in het kielzog van hun
'sympathieke' gentechpiepers allerhande gepatenteerde gentechproducten
van Monsanto & Co door mazen in de wetgeving ons bord en akker op. Daar
zijn boeren en burgers geenszins bij gebaat.

Als jij onze zorgen deelt, doe dan mee met de actie Gentechfriet smaakt
me niet, gentechfriet eet ik niet. Stuur een mailtje naar info op aseed.net

--
Gentech - duurzame landbouw & voedselvoorziening
GMO - sustainable agriculture & food

A SEED Europe
Plantage Doklaan 12a
1018 CM Amsterdam