[Duurzaamlijst] Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog

Linda Coenen linda op aseed.net
Wo Jun 8 11:50:59 CEST 2011


Nieuw "verantwoord" sojalabel is consumentenbedrog

Op woensdag 8 juni zijn tijdens een bijeenkomst in Rotterdam de eerste 
certificaten voor "verantwoorde" soja uitgereikt aan bedrijven als Ahold 
en FrieslandCampina. Het nieuwe label is een initiatief van het 
Wereldnatuurfonds, en wordt op de markt gebracht door de Round Table on 
Responsible Soy (RTRS). [1] ASEED is erbij om te protesteren tegen dit 
flagrante voorbeeld van het "groenwassen" van giftige sojaproductie.

Dit nieuwe label is al door honderden organisaties van de hand gewezen 
als 'greenwashing'. Netwerken waaronder Friends of the Earth 
International, Global Forest Coalition, Platform Aarde, Boer, Consument 
(ABC) en Food & Water Watch schreven begin dit jaar een brief aan 
supermarkten in Europa om niet aan dit misleidende label mee te doen. 
23.000 consumenten verstuurden een petitie met dezelfde boodschap. [2]

"Dit sojalabel is een typisch geval van consumentenbedrog", zegt Nina 
Holland van Corporate Europe Observatory. "Soja importeren voor de 
intensieve veehouderij in Nederland is inherent onduurzaam. Het gaat 
daarnaast om soja die geproduceerd wordt met intensief gebruik van 
landbouwgif. Ook genetische gemanipuleerde soja die bestand is tegen de 
onkruidverdelger Roundup mag 'verantwoord' genoemd worden".

De 'verantwoorde' soja hoeft slechts aan zeer zwakke criteria te 
voldoen. Er mag met vliegtuigjes in de buurt van huizen worden gespoten 
en er worden geen harde eisen gesteld om het pesticidengebruik te 
verminderen. Ook in de toekomst nog te ontbossen terrein kan 
'verantwoorde' soja opleveren. Het label biedt geen enkele oplossing 
voor de strijd om land tussen kleine boeren en de agro-industrie, die in 
landen als Paraguay gaande is.

Het nieuwe label is vooral gefinancierd door de Nederlandse overheid en 
het bedrijfsleven. Zij hebben groot belang bij de 9 miljoen ton soja die 
jaarlijks ingevoerd wordt in Nederland. In landen als Frankrijk, Zweden, 
Noorwegen en Duitsland ziet men een tegenovergestelde ontwikkeling; daar 
neemt de roep om GGO-vrije producten toe -- bedrijven schakelen juist 
over op GGO-vrij veevoer voor de productie van vlees, eieren of zuivel.

"Markant is dat de presentatie van het sojalabel in Rotterdam wordt 
georganiseerd door reclamebureau Schuttelaar & Partners. Hetzelfde 
bureau dat in 1996 de introductie van de Roundup Ready soja in Nederland 
organiseerde voor het bedrijf Monsanto. Ook Productschap MVO was bij 
deze PR campagne actief betrokken", zegt Tjerk Dalhuisen van gifsoja.nl. 
[3]

http://www.aseed.net - soja op aseed.net
http://www.gifsoja.nl
http://www.corporateeurope.org

Noten:

[1] De Round Table on Responsible Soy Association (RTRS) is een 
gezelschap van bedrijven die belang hebben bij de productie, handel en 
verwerking van soja, waaronder Unilever, Ahold, Cargill en Monsanto. Ook 
de Nederlandse regering steunt het label, via het Initiatief Duurzame 
Handel. Eén certificaat staat voor één ton soja-product (bonen, meel of 
olie). Meer informatie vind je in deze briefing:
http://www.gifsoja.nl/Gifsoja/RTRS_files/RTRS%20backgrounder%20v2.pdf.

[2] De kritiek is samengevat in een korte animatie: 
http://bit.ly/gifsoja-animatie.
Vorig jaar al maakten 230 boeren-, natuur- en ontwikkelingsorganisaties 
uit Zuid-Amerika en Europa bezwaar tegen het 'groenwassen' van foute 
soja. Daar bleef het niet bij. Onlangs vroeg een coalitie van 
organisaties aan de Europese supermarkten om de consument niet te 
misleiden met valse labels. Het overkoepelende verband van 
natuurorganisaties in Duitsland (DNR) heeft het Wereld Natuur Fonds 
verzocht uit de RTRS te stappen en 'te stoppen met steun aan een mislukt 
landbouwmodel'. Nadere informatie over de problemen met soja en het 
verantwoorde label en een analyse van de RTRS criteria staat op 
http://www.gifsoja.nl

[3] Zoals maandblad Milieudefensie in 1998 berichtte, huurde Monsanto 
het PR bedrijf Schuttelaar en Partners in om "geen slapende honden 
wakker te maken" bij de introductie van RoundupReady soja in 1996. 
Productschap MVO organiseerde toen een promotiereis naar de thuisbasis 
van Monsanto, St Louis (VS). Verschillende medewerkers van Schuttelaar 
en Partners hebben later erkend dat toen niet bewezen was dat 
gentechsoja milieuvriendelijker was, terwijl dit in de PR wel werd 
benadrukt.

-- 
Gentech.nl, dè Nederlandstalige website voor kritische informatie over 
genetische manipulatie van landbouwgewassen en voedsel. De website wordt 
beheerd door A SEED maar er is momenteel niet genoeg geld om op deze 
voet door te gaan. Donaties zijn daarom zeer welkom. Stort uw bijdrage 
op ING rekening 4394963 t.n.v. A SEED Europe o.v.v. gentech.nl.

Gentech - duurzame landbouw & voedselvoorziening
GMO - sustainable agriculture & food

A SEED Europe
Plantage Doklaan 12a
1018 CM Amsterdam
The Netherlands

tel. +31-(0)20-6682236
mob. +31- (0)6-41526631

linda op aseed.net
www.aseed.net



Meer informatie over de Duurzaamlijst maillijst