CWON

Maandelijks verslag van het Autowrakkenproject
Zelenkovac, RS, BiH
29-05-2000

Dinsdag 16 Mei begon dan eindelijk het autowrakkenproject in Zelenkovac. En eigenlijk mogen we heel blij zijn dat de streefdatum slechts twee weken is overschreden. Waarom, zou je je afvragen.
Allereerst was er de winter die tot begin Mei duurde. Daardoor liep de verbouwing in Zelenkovac ook uit. Maar ondertussen stonden er wel een 6 tal grote groepen voor de deur (schoolklassen, buurtmeetingen en een anarchistische meeting). De mensen in Zelenkovac moesten dus alle zijlen bijzetten terwijl de echte plannen voor de zomer nog in voorbereiding zijn (een nieuwe Jeepiada en een tweede Jazzfestival).

Het Autowrakken project had ook vertraging vanwege andere redenen. Om langs de kant van de straat te mogen werken heb je een vergunning nodig. Deze haal je op het gemeentehuis. Aldaar werd er voorheen gezegd dat alles in orde is maar als puntje bij paaltje komt zijn er altijd weer complicaties of wordt het plan veranderd. Het duurde daarom een aantal dagen langer voordat wij deze toestemming hadden.
De twee reden is een andere. Wij dachten een grote auto te huren. Daarvoor hadden wij een zeer redelijk budget. Maar wat gebeurt er; de mensen ruiken geld en de prijs stijgt met de dag. Wij gingen bij een man langs die wij 1500 DM per maand boden plus eten, drinken, brandstofgeld en een gemiddeld maandloon voor de chauffeur. Maar hij keek ons aan en zei : "Tja, da's niet erg veel". Dat had hij ook gezegd als wij 500 of 5000 hadden aangeboden dus echt vlot gaat zoiets niet.

Ondertussen hielden wij onze ogen open en voor een derde van ons budget hebben wij nu een vrachtauto gekocht. Eenderde van het budget hebben wij nu over om een persoon op te leiden tot vrachtwagen chauffeur, en om registratie en onderhoud te betalen. Daarnaast hebben wij nog eenderde van het budget over om af en toe een grote auto voor een dag te huren die de wrakken op haalt op enkele tijdelijke opslagplaatsen de wij gebruiken. Zodoende hoeven niet te veel kilometers te rijden wij met onze oude vrachtauto die bovendien tot maximaal 5 wrakken kan vervoeren.
Hiermee hebben wij ons zelf verzekerd van diverse feiten: Allereerst kunnen wij zelf onze werktijden bepalen en zijn wij niet afhankelijk van anderen. Ten tweede geven we hiermee Zelenkovac en de lokale medewerkers een geweldige mogelijkheid voor de toekomst en ten derde hebben we hiermee een voorschot genomen op soortgelijke autowrakprojecten die in de toekomst in BiH plaats kunnen vinden.

Door dit besluit liep het project ook enige vertraging op. De aanschaf en vooral de registratie van de vrachtauto is een traag proces. Bijvoorbeeld; het kost twee keer zo duur als je een vrachtauto registreert op naam van een organisatie tenzij je per giro betaalt. Maar het kantoor heeft nog geen girorekening en alleen al over dit vreemde feit kan een week geleuterd worden.
Een andere vertraging was die van de opslag. De ruimte die wij graag zouden willen gebruiken kan ineens niet meer gebruikt worden. De officiële opslag is wel beschikbaar maar deze is op de berg, ongeveer een uur rijden van Zelenkovac, en bovendien op een lokatie waar later de persmachine nooit kan komen. Alternatieven werden gezocht en gevonden. Maar wij weten inmiddels ook dat wij twee a drie opslagplaatsen nodig zullen hebben voor het enorme aantal wrakken dat langs de weg ligt.

Maar goed, dit is dan de redenen waarom het project iets later begon. Het maakt niet echt veel uit want het project is gebasseerd op 100 werkdagen en dat zijn er nog altijd 100 als men te laat begint.

Ondertussen werkt het en wordt er proef gereden in de gemeente waar Zelenkovac ligt, Mrkonic Grad. Inmiddels zijn er zo'n 60 tal wrakken opgeruimd en naar de opslag gebracht.
Omdat het nu eigenlijk te vroeg is al met conclusies te komen raden wij U aan volgende maand wederom een kijkje te nemen op deze pagina's om het verloop van de werkzaamheden te volgen.
Wij gaan dan verde rmet deze werkzaamheden, deze maand komt er ook televisie en diverse week en maandbladen kijken bij het project, we treffen voorbereidingen voor gasten en vrijwiligers die komen en maken publiciteit in de dorpen en stadjes die wij later zullen bezoeken.

Vragen / suggesties?

Met vriendelijke groet

Michailo Petrovic Raodmanager
Slobodan Chauffeur
Borislav Jankovic Coordinator
Marin S. Past Cooperator