Studio 99 was een van de eerste media die de term onafhankelijk gebruikte
voor radio journalistiek en activiteiten die daarmee verwant waren. Begonnen als
radio station, is studio 99 ontwikkelt tot een media systeem dat meer en meer betekenend word voor
de Bosnisch informatie voorziening. We spraken met Adil Kulenovic, studio directeur, over
het ontstaan van studio 99 en de ontwikkelingen die volgde.
Onafhankelijk radio station Studio 99 startte vier maanden voor dat
de oorlog begon. and toentertijd waren wij ervan overtuigd dat we niets meer dan een ordinair
commercieel station zouden worden waar goede muziek gedraaid word en reclame uitgezonden
zou worden. Uiteraard, als commercieel station, waren we niet van plan informatie
programma’s te maken, en zeker geen politieke programma’s. Tegelijkertijd publiceerden
we een uitgave dat heette; Slobodna Bosna, wat veel meer politiek gebonden was en we dachten,
als we een dergelijk iets hebben dan moeten we het andere niet zo maken. Maar vier maanden na
onze oprichting startte de oorlog en andere besluiten moesten genomen worden. In het prille
begin van de oorlog werden de meeste media gesloten, maar de 99 redactie besloot dat we, ongeacht
de omstandigheden, dezelfde noodlot hadden als andere burgers. We zijn het enigste station
dat gedurende de gehele oorlog uitgezonden heeft, buiten de staatsradio. De basis uitgangspunten,
toen, aan het begin van de oorlog ontstaan, betekende dat we werken voor alle mensen, ongeacht
hun geslacht, hun religie of nationaliteit. We zijn bewust van het feit dat deze oriëntatie
geen keuze in ideologie is, geen levens keuze of een overlevingsoptie. Omdat, toentertijd, toen
we de eerste vredesdemonstratie voor het Holiday Inn ondersteunde, waar 100.000
mensen op de been waren die een nieuwe nacht van Bartholomeus veroorzaakte, studio 99 een onderscheid
in internationale differentiatie kon aangeven die gebaseerd zou zijn op religieuze, nationale en andere principes.
Radio 99 werkte voor de mensen in Sarajevo en doet dat nu nog, en zolang we in staat zijn volgens deze principes te werken zullen we blijven bestaan. Dankzij onze vastberadenheid in ons geloof, hebben we alle crises tijdens de oorlog overleeft, om te beginnen
met de honger en het levensgevaar dat overal loerde, en wat zich uitte in allerlei soorten
van extremisme. Gedurende het eerste jaar van de oorlog gaf Studio 99 de mensen de hoop dat een
normaal leven mogelijk was en wij werden ondersteund door de meeste mensen. Ook hadden we
geen speciaal intern probleem, buiten de gebruikelijk problemen die je kunt verwachten tijdens
een oorlog. Terwijl Studio 99 het eerste station was dat bezet werd door militairen.
Over de problemen die werk werken met Studio 99 achtervolgde zegt Mr.
Kulenovic: Gedurende het tweede oorlogsjaar hadden we onze eerste problemen en
deze problemen waren altijd gericht op de oriëntatie van Studio 99 ten opzichte van
een burger en multi etnisch Bosnië Hercegovina en ook op onze standpunten met betrekking op burger rechten,
gerelateerd aan ons eigen ‘eerste principe. In de tijd dat nationalistische neigingen groeide
hadden we onze eerste confrontaties met de krachten die Bosnië wilden verdelen in etnische
delen, en zij probeerden Studio 99 te sluiten. De eerste confrontatie was in Juli 1993 toen
we bewerkstelligd hadden dat we een nieuwe zender zouden krijgen, dankzij de hulp van de Franse
organisatie “Het recht op woorden”. Een ander, meer serieus probleem, was in september 1995 toen
onze radio en TV zender in brand werd gestoken, ook door lokale extremistische krachten
die toentertijd dachten dat het basis idee van een democratisch en multi-etnisch Bosnië
iets tegenovergesteld was van hun intentie om Bosnië te verdelen. Dankzij steun van UNESCO
konden we binnen 27 dagen weer aan het werk.
Van een klein radio station heeft Studio 99 zich ontwikkelt in een media
netwerk inclusief televisie. “Televisie startte in februari 1995 te werken, met als plan
via televisie, dat toch een dominantie positie inneemt in de media wereld, objectieve informatie
te verschaffen. In het begin betekende dit dat we moesten werken in omstandigheden waarbij we constant
moesten vechten tegen lokale autoriteiten om nog van onafhankelijkheid te kunnen spreken
en om van een duidelijke programma oriëntatie te kunnen spreken. Maar dit gevecht
leverde een dramatische crisis op, maar de tijd heeft geleerd dat de mens zoveel vrijheid heeft
als hij in z’n handen kan nemen. Als we gewacht hadden totdat iemand ons vrijheid kwam geven
dan hadden we het nooit gezien. Media vrijheid kan niet gemaakt worden als iemand en de voorwaarden
voor bepaalt. Een journalist moet zich bewust zijn van de heiligheid van z’n vak, en
hij moet dapper genoeg zijn zodat hij anderen niet schaadt. Anderen schaden gebeurt door leugens.
Toen de vrede arriveerde arriveerden ook nieuwe problemen. Wij vonden ons zelf in een situatie
waarin we onze onafhankelijkheid moeten bewaren binnen een context van internationale
autoriteiten. Politici willen altijd de media instrumentaliseren en ze zo te laten functioneren
dat het ten goede komt aan hun politieke ambities. Dat was de belangrijkste reden waarom studio
99 het OBN netwerk na 12 dagen verliet terwijl Studio 99 een van de belangrijkste oprichters
van dit netwerk was. We verlieten het netwerk omdat sommige politieke centrums in OHR (Het
kantoor van de hoge afgevaardigde van de EU, red.) probeerden Studio 99 te veranderen in
een propaganda instrument. In twaalf dagen uitzending konden we nog geen minuut van
ons eigen programma uitzenden. Daarnaast hadden we een voorwaarde opgelegd gekregen dat
we niet konden uitzenden tussen 18 en 24 uur. Dat was onmogelijk voor ons om te accepteren.
Zij stonden er op dat wij niet onze programma’s uitzenden maar die van hun. Wat voor
onafhankelijkheid is dat? Nadat Studio 99 OBN had verlaten werd het genegeerd door alle
organisaties voor anderhalf jaar, behalve door UNESCO. Dat is geen rijke organisatie maar morele
ondersteuning was genoeg voor ons.
Over onze opmerking dat de meeste lokale media afhankelijk zijn van Ik ben er zeker van dat OBN in elkaar stort zodra de buitenlandse donaties
ophouden te bestaan. Studio 99 is een media dat overleeft vanwege z’n eigen werk. Vorig
jaar, gedurende een periode van 6 maanden hadden we een gemiddeld salaris van 85 DM per maand.
We moesten door een schok van markt aanpassingen en zelfbehoud als zelfstandig project,
en we moeten daar alleen en met ons zelf doorheen. In de volgende 6 maanden ons salaris groeide
tot 250 DM per maand.
Dat alles dwong ons aan te passen aan de nieuwe omstandigheden en nieuwe
voorwaarden, En
inplaats van iemand die ons de vis aan biedt hebben we geleerd om zelf
te vissen. Dat is de reden
dat wij als zelfstandig project overleeft hebben. Vorig jaar Mei was
ik in een vreselijk dilemma of
ik Studio 99 moest sluiten omdat de schulden een hoogte bereikte die
ik psychologisch niet kon
aanzien. Ik was in dilemma of we zouden stoppen maar we zijn doorgegaan
en we eindigde als
een van de eerste Bosnische media dat in staat is haar eigen medewerkers
te betalen. Op dit
moment heeft Studio 99 geen schulden, geen financiële donaties
in die zin dat wij daaruit salaris
betalen of nieuwe technische apparatuur. We hebben geen hulp van politieke
partijen of
buitenlandse media organisaties. Onze crisis is gebaseerd op het feit
dat wij van de markt moeten
leven en OBN van donaties. Zij kunnen 10x hoger salaris uitbetalen
als dat wij kunnen
verdienen. Wij moeten onze verdiensten halen uit adverteerders and
wij moeten tegelijkertijd in
competitie zijn met OBN terwijl wij veel minder middelen ter onzer
beschikking hebben.
Financiële middelen zijn onze beperking en wij kunnen zo veel
verder gaan als onze financiële
middelen het toelaten. Om reclame te krijgen hebben we kwalitatief
goede programma’s nodig en
dit is een obstakel waar we aan werken.
Voor de eerste keer in de geschiedenis van Studio 99 zijn we betrokken
bij investeringen waarbij
we ons eigen geld gebruiken maar we zullen geholpen worden door de
Europese Gemeenschap.
Het betreft de bouw van een zender dat geheel centraal Bosnië
kan bestrijken. De Investering
kost ongeveer 670 000 DM en tot nu toe, met onze zakelijke connecties,
door advertenties of
verhuur van media ruimten proberen we dit project te realiseren. De
EU, voor de eerste keer in
anderhalf jaar, heeft besloten ons 20 000 ecu te doneren dat alleen
gebruikt zal worden voor
nieuwe technieken, nieuwe zender en nieuwe camera’s. We hebben UNESCO
gevraagd en zij zijn
bereid de uitgaven te controleren van de verkregen donaties. Met deze
nieuwe zender zullen we
ongeveer 200 000 nieuwe kijkers en 500 000 nieuwe luisteraars kunnen
bereiken. We hopen
betere contacten te krijgen met lokale TV stations. Op dit moment word
onze centrale informatie
show ‘OKO 22’ direct uitgezonden door TV Visoko en we hopen nieuwe
mogelijkheden te krijgen
bij andere TV stations om onze programma’s ui te zenden.
We zijn geïnteresseerd in het feit hoe veel de technische imperfectie
de gehele realisatie van de
gelande programma’s beïnvloeden en hoeveel de programma’s verbeterd
zullen zijn nadat er
gebruik gemaakt kan worden van de nieuwe materialen. Het antwoord:
De technische hulp zal zeer welkom zijn. van het totale bedrag zal 100
000 gebruikt worden voor
het upgraden van de Studio 99 materialen. Onze materialen worden maximum
gebruikt en zijn
daarom niet altijd meer in de beste staat daardoor worden vele technische
details die een
normale uitzending garanderen, gemist. Nadat deze nieuwe materialen
in gebruik zijn genomen
zullen onze programma’s van de beste kwaliteit zijn. Andere programma’s
zullen ook ontwikkelen
afhankelijk van de nieuwe uitrusting, mocht het ons sowieso lukken
deze te financieren. Als we
extra shows kunnen maken waardoor Studio 99 geld kan genereren voor
salarissen zou dat
ideaal zijn. Op dit moment, als ik een buitenlander vertel hoeveel
een minuut zendtijd kost, moet
men meestal lachen maar het is de realiteit. Aan de andere kant,
in de nieuwe wet met
betrekking tot frequenties zou een wet koemen die ons allemaal
in dezelfde positie brengt. Nu
kunnen we zeggen dat autoriteiten werken volgens autoriteitslogica
en zij proberen absolute
ontrole te verzekeren over de media die ze al controleren. Helaas,
volgens de voorgestelde wetten
Over de superioriteit van de staatsmedia voegt Mr. Kulenovic toe:
De wet geeft geen limiet aan grote media en commercials, maar het maakt
het mogelijk dat zij
inkomsten krijgen zoals ze willen uit deze reclame en tegelijkertijd
zetten deze budgetten de rest
van de verplichtingen. Daarom heeft Studio 99 gevraagd aan de staat
het aantal commercials te
limiteren zodat zij ongeveer 25% van hun programma’s moeten kopen van
onafhankelijke media.
Ik hoop dat de vereniging die we gevormd hebben, TV POOL, ons zal helpen
naar voren te treden
met unieke aanvullingen die vragen voor dezelfde rechten voor staats-
en onafhankelijke media.
Hoe staat de samenwerking ervoor tussen Studio 99 en andere onafhankelijke
media in BiH?
Toen ik werkte aan de opzet van het OBN idee, geloofde ik dat onafhankelijke
media verbonden
moest zijn en zich moest ontwikkelen binnen die contacten. Nu willen
we samenwerken met alle
onafhankelijke media en om dat te realiseren hebben TV POOL opgericht.
Dit is in
samenwerking met televisiestations in Gorazde, Visoko, Zenica, 99,
Bugojno, Travnik, Tesanj,
Tuzla en Bihac. Wat Republika Srpska betreft zijn we in contact met
TV Rudo en we zullen
proberen met hen samen te werken. We zij ook in contact met SKY SAT,
een station in
Montenegro met wie we een meeting van onafhankelijke journalisten uit
mediterrane landen
voorbereiden.
Over de toekomst van de onafhankelijke TV word gezegd:
Ik geloof dat als we de meest slechte oorlogs situaties kunnen overleven,
dan is de toekomst op
Contact adres
buitenlandse donaties en onze vraag hoe dat verder gaat in de toekomst, krijgen we het volgende
antwoord:
is het duidelijk dat gebruikmakend van de strategie om staatsmedia
sterk te maken,
tegelijkertijd zij zullen proberen iedere mogelijkheid voor onafhankelijke
media te overleven
zullen elimineren.
onze hand. Ongeacht hoe lang het gevecht voor vrijheid en democratie
in BiH zal duren. Ik hoop
dat gezien zal worden hoeveel sterker het leven is dan de dood.