Veel mensen hebben een pessimistische kijk op onze maatschappij. De campagne ‘ De maatschappij, dat ben jij’, moet daar verandering in brengen. Nederlanders moeten weer wandelen met bejaarden of tussenbeide komen bij een vechtpartij.
De camera zoomt in op spelende hondjes in het park. ‘Fifi komt drie
keer per dag buiten, Buster
vijf keer, Astor vier keer’, luidt de ondertiteling. Het beeld zwenkt
naar een bejaarde in een
rolstoel. ‘Jaap een keer, per maand’. Ga eens wandelen met een bejaarde,
is de boodschap. want:
de maatschappij, dat ben jij.’
De stichting ideële reclame (SIRE) lanceerde gisteren een langlopende
campagne voor
gemeenschapszin. De maatschappij, dat ben jij’ moet net zo’n bekende
kreet worden als ‘je bent
een rund als je met vuurwerk stunt’ De campagne begint met een open
brief aan alle
Nederlanders: ‘Beste dorpsgenoten. In het Nederland anno nu staat het
gemeenschapsgevoel op
de tocht.’ Daarna volgen TV spotjes en advertenties die de individualistische
burger moeten
aansporen tot sociaal gedrag. Wandelen met een bejaarde, tussenbeide
komen bij een vechtpartij,
geen papiertjes op straat gooien en de politie bellen als het stoplicht
kapot is..
Voor de campagne bestaat een breed draagvlak, blijkt uit een onderzoek
dat SIRE liet uitvoeren.
“De maatschappij wordt steeds harder, onverschilliger en asocialer,
vindt 87% van de
Nederlanders. ‘De mensen zijn steeds minder bereid zich belangeloos
voor anderen in te zetten’,
meent 71%. Nochtans vindt slechts 31% dat hij zelf meer vrijwilligerswerk
moet doen.
Leidt het individualisme tot maatschappelijke desintegratie? Misschien.
Maar verloedering leidt
al te vaak tot de verzuchting: ‘ze’, de overheid, zouden er wat aan
moeten doen. Vervolgens voelen
wij ons weer vrij om op de overheid te kankeren’, zegt reclameman R.
Meijer, bestuurslid van
SIRE. De burger moet zich echter niet als consument van overheidsproducten
opstellen. Hij moet
zelf het heft in handen nemen. Samen bepalen we hoe Nederland er uit
ziet’, aldus Meijer.
‘De maatschappij dat ben jij’ weerspiegelt een klimaat waarin individuele
vrijheid
vanzelfsprekend is en de hang naar gemeenschap sterker wordt. Vooral
ouderen hebben een
pessimistische kijk op de maatschappij, blijkt uit het SIRE onderzoek.
De stijging van de
criminaliteit speelt daarbij een belangrijke rol.
Toch geeft sociologisch onderzoek weinig steun aan de stelling dat
de doorsnee Nederlander
steeds harder, onverschilliger en asocialer wordt. Zo besteden ouders
meer tijd aan hun kinderen
dan in de jaren 70 en heeft 58% van de werkende ouders een onbetaalde
oppas. Volgens het
Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) is het aantal vrijwilligers sinds
het einde van de jaren 70
zelfs gestegen van 33% tot 46% van de bevolking. Ook het lidmaatschap
van organisaties, zoals
Amnesty International, de vakbond of de toneelclub is toegenomen van
48 naar 66%.
Deze rooskleurige cijfers moeten echter gerelativeerd worden, zegt
SCP onderzoeker dr. P.
Dekker. Steeds meer mensen weigeren aan onderzoek mee te doen, ‘en
waarschijnlijk zijn dat
niet de grootste mensenvrienden’.
Volgens het SCP is het aantal jonge vrijwilligers sterk afgenomen.
Zijn jongeren de exponenten
van een nieuw, egoïstisch tijdperk, of is het gewoon een kwestie
van leeftijd? Dekker:’ Daar kun
je over speculeren, maar zelf geloof ik dat leeftijd een belangrijke
rol speelt. Als mensen
kinderen hebben gekregen, gaan ze vaak vrijwilligerswerk doen, bijvoorbeeld
op school. Verder
hebben jongeren het natuurlijk veel drukker dan vroeger. Voor studenten
is dat evident. Ze
moeten harder werken en ook nog eens werken om hun beurs aan te vullen.
Dekker gelooft wel dat vrijwilligerswerk onder druk staat. Niet door
het toenemende egoïsme,
maar door de veranderde maatschappelijke omstandigheden. De hechte
gemeenschap van weleer
is verdwenen. Door de welvaart hebben mensen elkaar minder nodig. Door
de auto zijn ze niet
meer aan de buurt verbonden. Mensen kiezen zelf met wie ze om willen
gaan. Liever een goede
vriend aan de andere kant van het land dan een buurman met wie het
niet helemaal klikt.
Ook was er vroeger vaak weinig te beleven, buiten de kerk en het verenigingsleven.
Tegenwoordig moeten clubs concurreren met het pretpark van de consumptiemaatschappij.
Je
ziet dan ook dat vrijwilligers steeds minder trek hebben in vaste verplichtingen,
zoals elke
dinsdag avond een bardienst. Maar het blijkt heel goed mogelijk mensen
te vinden voor
kortdurende projecten’, zegt dekker.
Uit de populariteit van ideële organisaties als Greenpeace of
Amnesty blijkt volgens Dekker dat
de zappende burger niet tot algeheel egoïsme is vervallen. Het
gemiddelde huishouden gaf vorig
jaar 658 gulden uit aan liefdadigheid.
Dekker:’ Natuurlijk kun je schamper doen over giro-activisme. Maar
in morele termen is het veel
mooier om geld over te maken, geheel uit vrije wil, dan met tegenzin
naar een
bestuursvergadering gaan, omdat je de sociale druk uit de buurt niet
kunt weerstaan.’