Arrival in het treinstation

Er was een concert in het begin van de maand. En het was in Sarajevo, wat moeilijk te geloven is. Het maakte niet uit dat de keuze van de groepen niet mijn persoonlijk smaak was (met twee uitzonderingen) want wat maakt dat uit! Die twee Oktober avonden waren perfect om stukjes energie op te vangen die ooit bestonden in deze stad.
Radio Zid, een lokaal radiostation, organiseerden het in samenwerking met een paar rijken, in het treinstation wat flink verwoest is. Het concert heette symbolisch “Aankomst”.
Het idee was om wat leven in het station te brengen wat nu compleet leeg is. Het idee was om verschillende mensen bij elkaar te brengen in een plaats. En tevens werd er een bedrag apart gelegd voor de reconstructie van het station. Omdat ik aan het dealen was met verschillende muziek uitgaven, smokkelde en verkocht, kan ik je precies zeggen hoe vreemd sommige aanwezigen waren, hoeveel verschillende talen en accenten zich aan mijn verkoopplankje meldden. Het idee werkte! mensen kwamen en het geld, ik heb nooit de bedoeling gehad om daarbij betrokken te raken.
Ah Ja..
gedurende de twee avonden speelde: Ghetto, Beastly Sroke & Sikter (Sarajevo), Goblini (Sabac), Kojoti (Zagreb), Pipi Duge Carape (Sarajevo), Necasne Sestre (Tuzla), Atheist Rap (Novi Sad), China Drum (outsiders uit de UK die hier twee jaar geleden ook al speelden en toen veel beter waren) and KUD Idijoti (Pula). Mensen hadden plezier, sommige meer sommige minder, er was goed bier, er waren video projecties van Rock Under Siege uit 1995 (waar later een CD van is gemaakt). Dat hielp ons er aan denken hoe wij vier jaar geleden waren, daar moesten we wel om lachen. We speelden toen met Pessimistic Lines, en we zegen er uit als oorlogsgeesten. Veel insgelijke reacties om ons heen van collega muzikanten.
Prachtige avonden.

MESS 1998

Op 14 Oktober begon het MESS international festival 1998 voor kleinkunst, het 34ste op rij. En het eindigde op 25 Oktober. De opening werd verzorgd door een Macedonische theatergroep genaamd ‘Moederneuker, wie is er eerst begonnen?’ MESS lukte het om 500 artiesten uit 17 landen over te brengen naar Sarajevo. voor een programma en Off programma met in het totaal 25 shows.
Het zou een saaie en lange lijst zijn deze allemaal op te noemen. Meer relevant, belangrijk en interessant is de vastberadenheid en drang die de MESS organisatoren gebruiken om ieder jaar het programma weer beter en beter te maken. En om zoiets te maken in Sarajevo behoeft vaardigheden, om te beginnen wat betreft het vergaren van financiën van mensen die maar niet van de bodem van primitivisme af kunnen komen. Bijvoorbeeld vorig jaar toen de autoriteiten de organisatie beschuldigde van te grote uitgaven.
Waarschijnlijk werd het doel van het project aan de kaak gesteld omdat gewone mensen niets te makken hebben. Dat is absurd en droevig tegelijkertijd. De connectie tussen kleinkunst en sociale politiek is nooit verklaard. Maar dat is niet het probleem van MESS maar een probleem hen die in de olitiek zitten en zich graag met 'sociale' onderwerpen bezig houden. Daar praten we nog eens over.