Djordje Balasevic
En het concert van bewegingsvrijheid en heroverweging

De liederen van Djordje Balasevic hebben miljoenen geraakt in de regio van voormalig Joegoslavië de afgelopen 20 jaar. Gedurende de oorlog hadden Serven, Kroaten, Boeiers, joden en anderen tranen in de ogen bij het horen van het lied ‘De man met de maan in z’n ogen’, misschien wel het sterkste lied van Balasevic gemaakt gedurende de oorlogstijd. Voor hen de verstijfd werden door de brutaliteit en waanzin van de oorlog, bood Balasevic een uniek gevoel van fatsoen en mededogen. Zijn stem overschreed de frontlinies en het prikkeldraad. Het legde het gehele en absurde bloedvergieten naast zich neer.
Door de uitnodiging van UNHCR te accepteren en te spelen op het ‘Bewegingsvrijheid en heroverwegings concert, helpt Balasevic alle mensen van Bosnië Hercegovina om over de bittere erfenis van de oorlog te komen en te bewegen van een fragiele vrede naar heroverweging. UNHCR hoopt dat de universele boodschap van menselijk fatsoen en samenzijn, zoals Djorde Balasevic deze uitdraagt, zal helpen de deuren te openen voor de terugkomst van allen die verdreven zijn uit hun huizen.

Ik zag het concert en in het begin zij hij: ‘goedendag allen hier, uit alle streken van Bosnië Hercegovina, en toen in het Engels ‘goedendag Buitenlanders’. Toen weer in BSH ‘we maken er een lange gezellige avond van en de vreemdelingen zullen eerder of later wel vertrekken.’ Veel gejoel, al waren er ook fluitconcerten toen hij de Serven en Kroaten begroette.
Even later zei hij; ‘De laatste keer dat ik in Sarajevo speelde was in 1991. Als ik geweten had wat er ging gebeuren had ik tot nu doorgespeeld.
Hij begon die avond lekker rustig, veranderde 4 keer van mood en speelde vier en een half uur. Inderdaad waren toen heel wat goedbedoelende maar enigszins naïeve buitenlanders al vertrokken. Tranen in de ogen.