Rotterdam, 29 augustus 1997
Pippi Autoloze ZondagUw kenmerk: VW-97-407/425
Aan de Vaste Commissie voor Verkeer en WaterstaatGeachte Commissie,
Met deze brief willen wij uw aandacht vragen voor het onderwerp
`autoloze zondag'.
In Nederland begint inmiddels een draagvlak te onstaan voor de
invoering van een autoloze zondag. Wij vragen u dit draagvlak verder
te vergroten en de daadwerkelijke uitvoering van een autoloze zondag
ter hand te nemen.
Inleiding
Het verkeer wordt wel de slagader van de economie genoemd. Maar door
de toename van het aantal auto's slibt deze slagader dicht. De
economie loopt als het ware een trombose op. Met stollingsremmers
proberen we de vaart erin te houden. Immers: stilstand is
achteruitgang en alles draait om vooruitgang. We zijn gewend geraakt
om milieu en gezondheid daarbij als randvoorwaarden te zien: niet
minder, maar ook niet meer dan dat.
Wanneer we in de auto stappen is het niet onze bedoeling
verkeersproblemen te creÙren, maar de schaal van deze problemen
is een directe uitkomst van vele individuele beslissingen.
De auto ligt bij veel mensen heel gevoelig. De auto geeft een veilig
gevoel, biedt privacy en verschaft aanzien. Voor velen betekent een
auto ook vrijheid.
Deze vrijheid gaat echter ten koste van de vrijheid van anderen: de
vrijheid om frisse lucht in te ademen, om buiten te spelen, om rustig
te wonen, te lopen en te fietsen en om van natuur en milieu te
genieten. AutoÆs bieden niet alleen snel vervoer, gemak en een
prettig gevoel van vrijheid. Ze verstikken ook de stad, slurpen ruimte
op, maken lawaai, zijn gevaarlijk en vervuilen de lucht.
Vroeg of laat zullen we met zijn allen een keuze moeten maken: elk
jaar steeds meer autokilometers maken of bewust een keuze maken voor
minder auto rijden. Voordat we die keuze maken, zou het prettig zijn
als we af en toe even kunnen verademen en stilstaan bij ons rijgedrag.
Een autoloze zondag kan die verademing en inspiratie geven.
Voordelen van de autoloze zondag
Een autoloze zondag is een maatregel die de burgers niet per sÚ
als last zullen ervaren. Twee landelijke dagbladen schreven op 5
november 1973 het volgende over de autoloze zondag toen:
Een maandelijkse autoloze zondag is niet alleen leuker, het is ook eerlijker dan andere maatregelen om het aantal autokilometers te beperken, zoals betaald parkeren, brandstofprijsverhogingen en andere belastingen. Een autoloze zondag treft iedereen: rijk en arm. Andere maatregelen treffen vooral de mensen met de laagste inkomens.
Lopende initiatieven
Rotterdam en Deventer zijn al bezig met de voorbereiding van een
autoloze zondag.
Naar aanleiding van een eigen (kleinschalig) onderzoek heeft Pippi
geconstateerd dat een meerderheid van de inwoners van Rotterdam een
maandelijkse autoloze zondag steunt.
Vele andere gemeenten hebben ons laten weten dat zij sympathiek staan
tegenover het idee van een autoloze zondag. Een klein aantal van deze
gemeenten zal de autoloze zondag zelfstandig invoeren. Een groot
aantal andere gemeenten hebben ons laten weten dat zij graag een
autoloze zondag willen invoeren als deze op grotere schaal wordt
ingevoerd, bij voorkeur landelijk.
Een besluit daarover moet dus in Den Haag vallen.
Verzoek aan de tweede kamer
Eerder hebben wij u verzocht een autoloze zondag in te voeren. Het
draagvlak dat inmiddels In Nederland begint te ontstaan voor de
invoering van een autoloze zondag, rechtvaardigt een niew verzoek.
Wij verzoeken u dan ook, mede namens een groot aantal Nederlandse
gemeenten, het draagvlak voor een autoloze zondag verder te vergroten
en de daadwerkelijke uitvoering van een autoloze zondag ter hand te
nemen.
Graag vernemen wij over uw concrete plannen.
Met de meeste hoogachting,
Pippi