[Menu]  [dDH]

Help, ik kan dit niet allemaal lezen!

'Information overload', te veel informatie om te kunnen verwerken. Dat risico loop je als je je abonneert op een aantal E-mail mailing lists. Je zou graag 'bij blijven', maar kan niet alles lezen. En eigenlijk komen er best veel berichten langs die je totaal niet interesseren.
Opzeggen dan maar? Maar dan mis ik ook al die wel belangrijke info...

Dit probleem overvalt veel mensen wanneer zij zich 'op Internet' begeven: hoe ga je om met de enorme stroom informatie, het 'informatie-management'.
Eigenlijk is het vreemd dat dit probleem vooral de kop opsteekt in relatie tot E-mail mailing lists. Als het gaat om het lezen van de krant accepteert iedereen dat je niet de hele krant kunt uitspellen. Sterker, zelfs in je favoriete krant staat een boel wat je totaal niet interesseert. Ook bij TV kijken accepteert iedereen dat je moet selecteren, zeker nu bijna iedereen tientallen TV-kanalen ontvangt. En dat geldt natuurlijk ook voor E-mail mailing lists.

Selecteer je informatie

Kortom: lees zoals je een krant of tijdschrift leest: pik de krenten uit de pap en druk (al dan niet met passend commentaar) vooral veelvuldig op de 'delete' knop! (Dat lucht soms meer op dan een spelletje).
En net als een krant zeg je een E-mail mailing list op als er te weinig interessants voor je in staat of je er helemaal niet meer aan toe komt.

Meer in eigen hand

Toegegeven: de vergelijking met media als de krant of TV gaat niet helemaal op. Informatie via die kanalen is al geselecteerd, bewerkt en 'hapklaar' gemaakt. Sommige E-mail mailing lists werken ook zo (E-zines, nieuwsbrieven, perslijsten e.d.), maar de meeste mailing lists zijn 'publieke platforms'.

Iedereen kan berichten posten, op elkaar reageren. Vaak zit er geen redactie (met prullenbakken) tussen. Maar lang niet iedereen kan die verantwoordelijkheid aan en houdt rekening met z'n mede-abonnees. Komma-neukerij, privé-discussies, soms zelfs scheldpartijen, het kan uiterst vervelend worden. Soms worden zeer waardevolle E-mail mailing list zo om zeep geholpen door een paar 'vandalen': iedereen zegt op, het medium verdwijnt.

Aan de andere kant staat jouw keuzevrijheid. E-mail mailing lists (en ook nieuwsgroepen) stellen je in staat je eigen informatiemix samen te stellen. Je kunt informatie aanboren die in de massamedia niet of nauwelijks aan bod komt. Sommige mailing lists kun je beschouwen als 'forum van deskundigen', die graag je vragen beantwoorden. Je kunt met de juiste mix van abonnementen wellicht zelfs een abonnement op een (duur, vervuilend) vaktijdschrift uitsparen.
Maar je bent ook eigen redacteur: je moet zelf 'nieuwsgaren' uit de stroom die binnenkomt. Dat is wat meer werk dan 'voorgekauwde' informatie consumeren: de prijs van een onafhankelijke informatievoorziening.

Belangrijke afwegingen voor een abonnement

Een abonnement op een E-mail mailing list kost altijd wat tijd, zelfs als je elk bericht ongelezen wist. De afweging is: Staat die tijd in verhouding tot het profijt dat je ervan hebt.

Voor meer over E-mail mailing lists: zie het menu.

 
Boyd Noorda

© 17 maart 1999 Socia Media, Den Haag.
Gebruik of overname van deze tekst is alleen mogelijk na schriftelijke toestemming.
Een link maken naar deze pagina mag uiteraard wel.


menu | dDH